keskiviikko 3. toukokuuta 2017

Kanootti - Northstar Trillium

English summary: I tested Northstar Trillium and compared it to my today's favourite: a Finnish C1 Kolibri. Kolibri is slightly shorter, slightly wider and couple inches taller in front. Otherwise they are very similar.

Both canoes travelled easily. I have paddled several times a 100 km (62 mile) marathon event, Vöhandumaraton, in Southern Estonia. In 2015 I had Kolibri and this year Trillium. Paddling time was with both canoes within one minute! But this year the weather was really extreme: snow, hail, pouring water and nasty gusts. The ease of paddling Trillium helped me a lot to even finish the event.

I have had  several David Yost designed solo canoes. And I have liked them all very much. I was happy to hear from Northstar Canoes, that Trillium is also Davi Yost design. Could not be better.

Trillium is as ready a canoe for tripping and daily outings as canoe can be. Worth every penny.
Congcratulations to Northstar and DY. Good job.


Trilliumista on useita materiaalivaihtoehtoja. Tämä yksilö on ultralight -versio. Kanootti on kaupan Welhonpesällä.

Ja vähän historiaa
Kanootinvalmistaja on entinen Bell, jonka kanootteja minulla on ollut useita, Wildfire, Merlin II, Bell Northstar (tällä meloin Suomen rannikon) ja Northstar Solo. Suurimman osan näistä suosikkikanooteista on piirtänyt amerikkkalainen David Yost. Hän tekee kevytkulkuisia, hyvätapaisia retkikanootteja. Trillium on David Yostin käsialaa.

Merlin kakkosen jälkeen haikailin jotain hieman pienempää ja jos mahdollista vieläkin kevytkulkuisempaa retkikanoottia. Welhonpesän Kolibri vastaa hyvin pitkälle toiveitani, joten vertaan Trilliumia Kolibriin. Trillium on vähän kalliimpi, saako siitä rahalleen vastinetta?
Trillium on hieman pidempi, matalampi ja kapeampi kuin Kolibri. Vesilinjan pituus-leveys -suhde on tasan 7. Seitsemän on raja, jossa kanoottia voi alkaa pitää nopeana. Kolibri on tällä suhteella mitattuna hieman hitaampi. Huippunopeuksia en kummallakaan vertaillut, vaan vertailen marssivauhtia ja retkiominaisuuksia ylipäätään.
Kolibri on täyteläisempi heti keulan tuntumassa. Toisaalta Trilliumin keula vaikuttaa leikkaavalta ja köli pyöristyy nopeasti ja se lupaa keteryyttä.

Kolibrin ja Trilliumin erot näkyvät hyvin ylhäältä. Trillium näytää tässä aika paljon isommalta kuin Kolibri, mutta vedessä eroa tuskin huomaa. Jos sen jossain näkyy, niin Trillium on jos mahdollista vieläkin kevytkulkuisempi kuin Kolibri. Trillium on myös matalampi, se taas pienentää tuulipintaa.
Meloin kahtena aamuna saman 10 kilometrin lenkin Trilliumilla ja kolibrilla. Keli oli yllättävän sama molempina päivinä. Kevyttä pohjoistuulta, joka lenkin aikana hiipui liki tyyneksi. Varsinkin vastatuulessa Trillium yllätti. Aivan kuin vastaista ei olisi ollut. Kanootti kulki kevyesti ja otti marssivauhdin helposti. Mitään huippuja en kokeillut, mutta molemmilla kanooteilla menee ysi poikki aika helposti. Sen jälkeen alkaa pieni koko jarruttaa. Alla Sporttrackerin tiedot lenkeistä.
Kolibrin ja Trilliumin erot ovat numeroina pienemmät kuin melontatuntumalla arvioiden. Olosuhteet eivät olleet identtiset, mutta hyvin lähellä toisiaan. Trillium tuntui todella kevyeltä meloa. Myötäaallokossa ei kummallakaan ollut taipumus kurvailla surffiin. Sivutuulessa molemmat ovat hieman luovikärkkäitä - siis kääntävät tuulta kohti. Molemmat kanootit olivat tyhjiä, uskon, että tämä ominaisuus rauhoituu, kun melotaan retkilastissa. Ainakin Kolibri on retkilastissa vakaa tuulen suunnasta riippumatta.

Meloin Vöhandumaratonin Kolibrilla 2015 ja nyt 2017 meloin sen Trilliumilla. Kolibrilla aika oli 15:00:24 ja Trilliumilla 15:01:55. Minuutin ero sadalla kilometrillä ei ole paljon, mutta, mutta. Tänä vuonna, 2017 kevät oli myöhässä. Keli oli jäätävä, satoi kaatamalla vettä ja välillä räntää ja rakeita. Puuskainen tuuli kiusasi osan loppumatkasta. Kun lähdin matkaan, ajattelin, että riittääkö energia ylläpitämään melontaa ja kropan lämpöä. Noin 70 kilometrin kohdalla on aina tullut energian puute, joka ilmenee paleluna.

Otimme Janne janhusen kanssa rauhallisesti alusta asti. Emme lähteneet kilpasille, vaan päätimme meloa hyvässä kunnossa maaliin. Tässä Trilliumista oli apua. Sen kevytkulkuisuus säästi nergiaa ja psyykkasi myös jatkamaan. Harvoin olen melonut tätä matkaa niin varman päälle, että perille tullaan.

Maratonilla on pitkiä ykkösen koskia, joissa pitää väistellä kiviä ka kiihdytellä virtaan juuttuneiden kanssamelojien ohi. Matkassa on myös useita pohjapatoja, joissa on pudotusta metrin molemmin puolin. Trillium selvisi kuivana kaikki pahat paikat. Kertaakaan ei tarvinnut pysähtyä tyhjentämään kanoottia vedestä. Tällä kokemuksella voin sanoa, että Trilliumn on oiva retkikanootti aina kakkosen koskiin asti. Osaajan kädessä ylikin.

Kolibri vai Trillium

Merlin kakkosen jälkeen haikailin jostain hieman sirommasta kanootista, jossa olisi hieman vähemmän märkäpintaa ja hyvä marssivauhti. Kun Welhoonpesän Ari Holmi sai valmiiksi Kolibrin, se oli vastaus toiveisiini. Jos minulla ei olisi Kolibria, niin hankkisin Trilliumin. Ottaisin tämän kevyen sijaan järeämmästä materiaalista tehdyn vaihtoehdon, sillä voisin suruttta koluta niitä vesiä, joissa haluan liikkua. Kolibri on hintansa väärti ja Trillium on hintansa väärti. Että näin.

Measurements / Mittoja         

Length: 14ft 6in   
           442 cm     
Length/Width Ratio: 7       

Width: 26 gw / 28.5 mx / 25 wl   
           66 cm / 72 cm / 64 cm   
       
Sheer: 17 bw / 11.5 ms / 15 st   
            43 cm / 29 cm / 38 cm   
       
Rocker: 2.5 bw / 1.5 st   
             6,3 cm / 3,8 cm   
       
Weight: 27 StarLite / 29 BlackLite / 37 WhiteGold / 41 IXP   
    12 kg / 13 kg / 17 kg / 19 kg   
       
6” freeboard: 600 lbs
                     272 kg
       
Optimal Load: 120–260 lbs
                      54 - 118 kg

Linkki valmistajan sivulle: Northstar TRILLIUM
Linkki Welhonpesän sivulle: Northstar TRILLIUM 



Off-Road -melonnan äänenkannattaja.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti

Kiitos kommentista. Vastaan, kunhan huomaan kommentin. Jos on kiire, laita email suoraan tai vaikka Facebookin kautta mulle.