Katso ensin tämä video,
tässä on se hieno Vöhandu-fiilis.
Odotamme lähtöpaukkua yli tuhannen melojan kanssa. Ollaan tutkittu vesitilannetta, mietitty syötäviä, hankittu majoitus, ostettu laivaliput, matkattu Etelä-Viroon Vörun kaupunkiin, herätty ennen kuutta, kannettu kanootit rantaan, pakattu. Kaikki tehtävä on tehty, kun paukku nyt tulee, melotaan.
Vöhandu on sata kilometriä pitkä joki Viron kaakkoiskulmalla. Meloin joen kolmepäiväisenä retkenä vuonna 2010 ja ihastuin. Meitä on kolme melojaa Suomesta luokassa C1MEN. Yksikköavokanootti miehet. Koitan nyt tässä kertoa, mitä Vöhandumaraton on.
Vöhandumaraton reittiselostus.
Jos alkoi kiinnostaa, niin täällä voit ilmoittautua:
http://www.vohandumaraton.ee/
76 Jyrki, 66 Janne ja 64 Jaakko |
Vöhandumaraton 2013
Olemme liikkeellä kolmisin, Jyrki Uotila, Janne Janhunen ja minä. Olemme kaikki meloneet paljon ja kohtalaisen hyväkuntoisia. Emme silti ole kilpamelojia. Olemme retkeilijöitä.
Ja retkenä lähdemme Vöhanduun nytkin. Meillä on keittovehkeet matkassa ja kisajärjestäjän tarjoamien aterioiden lisäksi poikkeamme joen loppupuolella rantaan ja teemme kunnon ruuat. Päälle kahvit ja pullat sekä ruokanokoset. Siten taas jaksaa meloa.
Kevät on myöhässä ja ennen Räpinää jouduimme vetämään kanoottejamme jäätä pitkin.
Tavoitteemme on olla perillä ennen puoltayötä. Janne tulee maaliin varttia yli yksitoista illalla ja me Jyrkin kanssa puolisen tuntia myöhemmin.
Joen vesi on korkealla, joten osalla matkaa pystymme oikomaan voimakkaasti meanderoivaa jokea. Runsas vesi kirittää menoamme, vaikea sanoa, paljonko joen virtaus auttaa matkantekoa, veikkaan 1-2 km/t.
Vaikka vettä on paljon, eivät koskipaikat olleet ongelma. Samoin selviämme helposti muutamasta myllypadosta. Toisaalta joidenkin siltojen alitus menee tarkaksi korkean veden vuoksi. Viimeisen osuuden Räpinästä maaliin melomme pilkkopimeässä. Otsavalo auttaa, ettemme osu rantoihin.
Urakan jälkeen kroppa palautuu nopeasti, mutta mielen pitää myös antaa tasaantua.
Saunaposeeraus Jannen kanssa Tallinnan vanhimmassa yleisessä saunassa Kalmasaunissa.
Ja sen jälkeen illallinen virolaisen ystävämme Mart Aasin kanssa Tallinnan taitelijaklubilla.
Virolainen vieraanvaraisuus ja järjestäjien sekä osallistujien innostuneisuus tarttuu.
Tiedän, että tämä ei ole viimeinen kerta Vöhandussa.
Perhoset vatsassa ovat nekin konkareita, lepattavat ja kahisevat. Kymmenen minuuttia lähtöön. Ensin kierretään Tamula-järvi. Viiden kilometrin melonnan jälkeen muodostuu melojista jono, joka mahtuu sujuvasti Vöhandujoelle.
On lähdettävä eturivistä ja jätettävä ennen jokea mahdollisimman monta hitaampaa taakse. Joella kuluu turhaan energiaa, kun pitää keplotella hitaimmista ohi. Lähtölinjalta pitää sellainen kohta, ettei joudu heti alkuun kisaamaan oman luokan melojan kanssa. Turha revitellä ja ottaa riskejä lähdössä.
Olen aamu-uninen ja kaiken lisäksi herättyäni ei juuri maistu mikään. Tänään pitää olla energiaa heti aamusta. Aamu on kylmä, ehkä viisi astetta, tavaroita kantaessa lämpenen.
Olemme yöpyneet isomman suomalaisporukan kanssa Tamula-järven rannalla olevassa majatalossa. Matkaa lähtöpaikalle on sen verran, että siirrämme kanootit rantaan autoilla.
Tällä kertaa Janne on houkutellut mukaan kaverinsa Martti Mara Ala-Rantalan huolto- ja kameramieheksi.
Huolto on oleellinen osa Vöhandua. Huolto auttaa kantamaan kanoottia, kun ohitetaan patoja maitse. Melojan pitää silti itsekin olla kanootissa kiinni. Kisajoukkueilla huolto tuo maatauoille juomat ja syötävät seuraavalle osuudelle. Se on aitoa grammanfiilausta.
Vöhandu on avoin moninaisille vesikulkuneuvoille. Hurjin näky ovat poljettavat, ponttooneihin kiinnitetyt polkupyörät. Kovia polkijoita, toinen kahdesta osallistujasta jaksoi kunnialla maaliin ja vielä hurjassa, runsaan 12 tunnin ajassa.
Vöhandussa melotaan viisi osuutta, joiden välissä on pisimmillään runsaan sadan metrin kantotaival. Pisin etappi joella on 35 kilometriä ja lyhin on viimeinen osuus Räpinästä maaliin Vööpsuun, yhdeksän kilometriä.
Kumivenejoukkueissa on Virolaisia varusmiehiä. Pitää houkutella suomalaisia varusmiehiä haastamaan. Kumiveneetkin painelevat ihan kunnon aikoja, ei niille retkimeloja pärjää.
Tällä kertaa melomme Jannen kanssa tosissamme. Yritämme saada mahdollisimman hyvän ajan.
Edellisvuoden ajat paranevat meillä molemmilla tunnin, vaikka matka on vähemmän veden vuoksi melkein kymmenen kilometriä pidempi.
Yrittäminen oli omalla kohdallani liikaa. Jostain syystä en saanut tankattua matkalla riittävästi energiaa saati nestettä. Loppumatkan avoimilla osuuksilla minua kiusaa voimakas ja kylmä vastatuuli. Minun on pakko pitää ylimääräinen maatauko. Kiskaisen kanootin rantaan ja rojahdan pitkälleni heinikkoon ja annan auringon lämmittää.
Kun tulen toiseksi viimeiselle voimalaitoksen maatauolle, kerron Maralle, että taidan keskeyttää. Olen hiestä märkä, palelen ja on väsy.
Martti hakee minulle lämmintä virolaista keittoa, jota on meille kilpailijoille tarjolla. Sillä aikaa kaivan itselleni kuivat alusvaatteet päälle. Lämmin keitto ja kuivat vaatteet saavat moraalin kohoamaan ja työnnän kanootin vesille. Tulen perille puoli tuntia Jannen jälkeen.
Kokemattomuuttani en osannut varautua maratoonareille tuttuun 3/4 -matkan seinään. Voimat riittävät joko melontaan tai lämmön ylläpitoon, jos tankkaus ei ole onnistunut tai on ollut liian kova vauhti, niin noutaja tulee.
Tämä taitaa olla tässä 2015.
Vöhandumarartonin lähtö 2015 from Jaakko Makikyla on Vimeo.
Kuvasin kypäräkameralla Vöhandun lähdön. Kamera katselee taaksepäin.
Siirrän autoni jo illalla maalialueelle Vööpsuun odottamaan. Saan paluukyydin Vöruun ystävälliseltä virolaiselta melojalta. Yöpymistarvikkeet ja tavarat, jota en ota kanoottiin, jäävät Kuningatalu-majataloon, jossa yövymme ennen melontaa, Hihnala et Soivion huolto heittää tavarani Tamula-hotelliin, jossa yövyn melonnan jälkeen.
Aamulla kävelen rantaan, heitän eväskassin kanoottiin ja lähden melomaan.
Logistiikan lisäksi on muutakin mietittävää: ruokamyrkytys. Vuosi sitten yksi meistä suomalaisista melojista sai Vörussa ruokamyrkytyksen ennenkuin melonta oli edes päässyt alkuun. Tästä viisastuneena, minulla on Suomessa valmiiksi tehtyä karjalanpaistia, jonka vain lämmitän majapaikassamme. Ennen melontaa, en syö muuta kuin Suomesta mukana tuomiani eväitä.
Melonta Kolibrilla sujuu hyvin. Teen uuden oman ennätyksen. Melon puoli tuntia nopeammin kuin vuosi sitten.
Viimeisillä kilometrillä ajattelen, että kolmas kerta. Eiköhän tämä ollut sitten tässä.
Hyvin nukutun yön jälkeen hotellin aamiaisella alan pohtia, että mikä olisi ensi vuoden kanootti. Niin se mieli muuttuu, kun tauti käy pahana.
Raahaan itseni penkalle. Maassa on kuivaa heinää, joka takertuu märkään kuivapukuun ja pukua riisuessa heinäsilppu leviää kaikkialle.
Saan tumpuloitua kuivapuvun ja märät alusvaatteet pois. Vaihdan kuivaa päälle ja pujottaudun oljenpätkillä täyttyneeseen kuivapukuun. Kömpelyyteni harmittaa. On silti turha aloittaa riitaa itsensä kanssa. Ohi melovat kilpakumppanit katselevat huolestuneena ähellystäni: ”Onko kaikki hyvin?” Hymyilen takaisin ja huiskautuan kädellä: ”Kaikki päin peetä!”
Olen syönyt liian vähän, en jaksa tuottaa riittävästi lämpöä torjumaan rännän ja tuulen kylmyyttä. Yläkropan vaatetus kuivapuvun alla on energiahukasta huolimatta hikimärkä. Palelen.
Istun heinikkoon, otan kuumaa lihalientä ja banaanin. Lopuksi kaapaisen ruisleivän palalla homejuustonokareen suuhun. ”Syö, sitä, mikä maittaa” oli ultrajuoksijaystäväni neuvo energia tankkaukseen.
Lämpenen ja mieli lauhtuu. Kiipeän kanoottiin ja jatkan matkaa. Vielä on kolmisenkymmentä kilometriä perille. Vajaat viisi tuntia.
Tällä kertaa mikään ei mennyt niin kuin piti.
En ollut saanut houkuteltua mukaani huoltoa. Matkassa oli pari tuttua C2-luokassa. Heille matka oli koemelonta seuraavan vuoden koitoksia silmällä pitäen. Olin auttanut heitä kanootin valinnassa. Vaikka heillä oli hyväkulkuinen kanootti, uskoin, että heistä voisi olla apua kantotaipaleilla. Kymmenen minuuttia lähdön jälkeen he hujahtivat minusta ohi, ja seuraavan kerran näin heidät maalissa. Tai toisen heistä.
Vöhandumaratonissa on neljä kantopaikkaa.
Kilpasarjalaisilla on kantajat, jotka siirtävät juosten kanootin takaisin veden ääreen. Sääntöjen mukaan melojien pitää kuitenkin pitää kanootista kiinni.
Retkisarjalaiset pysähtyvät soppajonoon, syövät, käyvät pissalla ja jatkavat matkaa.
Tauko kävellen virkistää, toisaalta kanootin ja varusteiden kantamisessa yksin kuluu aikaa. ”Tavarat repussa selkään ja kanootti hartioille.” Käytännössä en ole saanut tiivistettyä varusteita yhteen säkkiin. Ilman huoltojoukkoja pitää mm. vesi koko matkalle olla mukana. Samoin välipalat pitää kaikki olla matkassa. Niiden kaivaminen kuivasäkistä on hidasta, joten niille on erillinen muovirasia. Lisäksi on vielä termospullo, polvipehmikkeet, nilkkatuet ja tietysti pari melaa. Vuosi sitten kannoin ensin kanoottia vähän matkaa. Palasin takaisin ja toin tavarat kanootin luo. Ja sama uudestaan.
Vööpsusta ei juurikaan löydy majoitusta. Löysin puoli vuotta ennen melontaa yhden majatalon Räpinästä ja varasin sieltä alustavasti nukkupaikkoja. En kuitenkaan kuullut majapaikan pitäjästä sen koommin, joten unohdin koko asian.
Ongelma on lauantain vastainen yö Vörussa, jossa tuhatkunta melojaa haluaa yösijan. Olemme löytäneet kävelymatkan päästä majapaikan, Kuningatalu Holiday Home, jossa olemme saaneet hyvät unet ennen starttia. Tällä kertaa talo oli täynnä, mutta yövyimme pihalla ystäväni teltassa. Käytössä on majatalon keittiö, vessa ja sauna.
Jätämme perjantaina illalla kanootin lähtöpaikan hiekkarannalle. Minun autoni viedään Vööpsuun maalipaikalle. Auto kannattaa pysäköidä ihan ulosajotien viereen.
Maalialueen kenttä on mutaa, johon auto jää helposti kiinni. Lähtöpaikalle jätämme toisen auton. Ja samoin jätän aamulla Kunigataluun makuupussin ja muut varusteet, joita en tarvitse melonnan aikana.
Minun makuupussini ja muut varusteet ovat Kunigatalun terassilla.
Kun tulen maaliin ja kuulen, että kyyti on jo lähtenyt, saan juuri sellaisen raivarin kuin väsynyt ja kylmissään oleva ihminen vain voi saada. Yritämme tavoittaa kuskia kännykällä, mutta turhaan. Hän on siinä vaiheessa jo paluumatkalla ja eikä kuulemma vastaa puhelimeensa ajon aikana. Pirun partiolainen.
Sidon raivosta puhisten kanoottini auton katolle ja lähden yksin ajamaan takaisin Vöruun. Matkalla soitan Tamula-hotelliin ja saan sieltä huoneen. En jaksa enää kiertää Talumajärveä, vaan päätän hakea kuistille jääneet tavarani vasta aamulla.
Olen yhdentoista maissa hotellihuoneessa ja lämmin suihku odottaa.
Puhelimeni soi. Siellä on erittäin äkäinen majatalonpitäjä Räpinästä. Se syksyinen varaukseni on kuulemma ollut voimassa ja omistaja ihmettelee, kun kukaan ei tule. Paskat! Pahoittelen tilannetta ja pyydän häntä lähettämään minulle sähköpostilla laskun.
Ripustan märät kamppeeni kuivumaan, lämmin suihku rentouttaa ja uni tulee heti. Aamulla huomaan, että varusteeni eivät ole lattialämmityksestä huolimatta kuivaneet kylpyhuoneessa.
Minulla on pussukassa kuivat pitkät kalsarit ja pitkähihainen aluspaita. Kenkiä ei ole, vaan märät neopren-tossut. Menen aamiaiselle pitkissä kalsareissa ja paljain jaloin.
Ajelen samassa asussa Kuningataluun hakemaan tavaroitani. Vaihdan kuistilla matkavaatteet päälle ja lähden ajelemaan Tallinnaa kohti.
Kaikki meni pieleen. Koko retki oli pakkopullaa. Bonuksena esiin nousee vanha mörkö, virolainen C1-meloja Mart Hommik. Hän on osallistunut luokkaamme kajakilla, jota hän meloo sääntöjen edellyttämällä C1-melalla. Tämä on ollut syy, miksi on vaikea saada houkuteltua muita C1-melojia mukaan Suomesta. He eivät halua kisata ylivoimaista sääntöjen viilaajaa vastaan.
Olemme aikaisempina vuosina huomauttaneet kilpailun järjestäjille tästä mielestämme epäreilusta tilanteesta, mutta ilman mitään vaikutusta. Helsingissä nukuin vielä yhden yön, mutta sitten teen suomalaisten C1-melojien yhdessä hyväksymän protestin kilpailun järjestäjille.
En saanut protestiin vastausta. No, tavallaan virhe on minun, kun ylipäätään änkesin Vöhanduun. En tee samaa virhettä enää uudelleen.
Tässä vähän lukuja, tuo Mart Hommik on varmasti kovan luokan meloja, mutta jos aikaero seuraaviin melojiin yli tunnin saa hän kajakista kohtuutonta etua.
Muistaakseni 2015 Ivars Simans oli myös liikkeellä kajakilla. Tavallaan oli n C1-luokan nopein luomumeloja.
2014 Janne veti tosissaan ja ilman muuta oli harmissaan, kun putosi kolmannelta sijalta kajakkimelojan takia.
Tietysti yritetään meloa kovaa, kun on numero rinnassa, mutta silti pitää olla joku tolkku.
Jos oltais tosikovia melojia, niin ajanotto tapahtuisi kuin Olympialaisissa.
Tää on leikkiä ja leikkinä pysyy. Sitä suuremmalla syyllä ihmetyttää Hommikin kaltaiset säännönfiilaajat. Vöhandumaraton on minulle ja varmaan liki tuhannelle muulle melojalla kilpailu omaa itseä vastaan. Maaliin tulo on aina voitto, sijoituksesta viis. Kaikesta huolimatta istuminen puoli vuorokautta kanootissa on kokemisen arvoinen juttu. Sen voi kokea ainoastaan istumalla itse. :)
Tässä vielä omat tulokseni. Loppuaika vaihtelee maataukojen mukaan. Kanootit, joilla olen melonut ovat:
2013 Bell Wildfire, Janne ja Jyrki meloivat Bell Merlin kakkosilla,
2014 minulla oli Swift Keewaydin 15 ja Jannella sama Bell Wildfire, jolla meloin vuotta aiemmin,
2015 kokeilin Welhonpesän Kolibria, se oli vielä 00-sarjaa, mutta toimi hyvin,
2016 minulla oli Northstar Solo.
Tuloksista näkyy, että minunlaiseni melojan, jolla ei ole ylimääräistä voimaa, on tavallaan turha hakea nopeutta kölipituudesta. Minulla kulkee parhaiten kanootti, jossa on pieni märkäpinta ja silti sopiva marssivauhti.
Ja retkenä lähdemme Vöhanduun nytkin. Meillä on keittovehkeet matkassa ja kisajärjestäjän tarjoamien aterioiden lisäksi poikkeamme joen loppupuolella rantaan ja teemme kunnon ruuat. Päälle kahvit ja pullat sekä ruokanokoset. Siten taas jaksaa meloa.
Kevät on myöhässä ja ennen Räpinää jouduimme vetämään kanoottejamme jäätä pitkin.
Tavoitteemme on olla perillä ennen puoltayötä. Janne tulee maaliin varttia yli yksitoista illalla ja me Jyrkin kanssa puolisen tuntia myöhemmin.
Joen vesi on korkealla, joten osalla matkaa pystymme oikomaan voimakkaasti meanderoivaa jokea. Runsas vesi kirittää menoamme, vaikea sanoa, paljonko joen virtaus auttaa matkantekoa, veikkaan 1-2 km/t.
Vaikka vettä on paljon, eivät koskipaikat olleet ongelma. Samoin selviämme helposti muutamasta myllypadosta. Toisaalta joidenkin siltojen alitus menee tarkaksi korkean veden vuoksi. Viimeisen osuuden Räpinästä maaliin melomme pilkkopimeässä. Otsavalo auttaa, ettemme osu rantoihin.
Mitalikolmikko. Pidimme mitalit kaulassa koko kotimatkan. |
Urakan jälkeen kroppa palautuu nopeasti, mutta mielen pitää myös antaa tasaantua.
Saunaposeeraus Jannen kanssa Tallinnan vanhimmassa yleisessä saunassa Kalmasaunissa.
Ja sen jälkeen illallinen virolaisen ystävämme Mart Aasin kanssa Tallinnan taitelijaklubilla.
Virolainen vieraanvaraisuus ja järjestäjien sekä osallistujien innostuneisuus tarttuu.
Tiedän, että tämä ei ole viimeinen kerta Vöhandussa.
Konkarin toinen kerta 2014.
Perhoset vatsassa ovat nekin konkareita, lepattavat ja kahisevat. Kymmenen minuuttia lähtöön. Ensin kierretään Tamula-järvi. Viiden kilometrin melonnan jälkeen muodostuu melojista jono, joka mahtuu sujuvasti Vöhandujoelle.
On lähdettävä eturivistä ja jätettävä ennen jokea mahdollisimman monta hitaampaa taakse. Joella kuluu turhaan energiaa, kun pitää keplotella hitaimmista ohi. Lähtölinjalta pitää sellainen kohta, ettei joudu heti alkuun kisaamaan oman luokan melojan kanssa. Turha revitellä ja ottaa riskejä lähdössä.
Olen aamu-uninen ja kaiken lisäksi herättyäni ei juuri maistu mikään. Tänään pitää olla energiaa heti aamusta. Aamu on kylmä, ehkä viisi astetta, tavaroita kantaessa lämpenen.
Olemme yöpyneet isomman suomalaisporukan kanssa Tamula-järven rannalla olevassa majatalossa. Matkaa lähtöpaikalle on sen verran, että siirrämme kanootit rantaan autoilla.
Tällä kertaa Janne on houkutellut mukaan kaverinsa Martti Mara Ala-Rantalan huolto- ja kameramieheksi.
Huolto on oleellinen osa Vöhandua. Huolto auttaa kantamaan kanoottia, kun ohitetaan patoja maitse. Melojan pitää silti itsekin olla kanootissa kiinni. Kisajoukkueilla huolto tuo maatauoille juomat ja syötävät seuraavalle osuudelle. Se on aitoa grammanfiilausta.
Foto: Mara Ala-Rantala |
Vöhandu on avoin moninaisille vesikulkuneuvoille. Hurjin näky ovat poljettavat, ponttooneihin kiinnitetyt polkupyörät. Kovia polkijoita, toinen kahdesta osallistujasta jaksoi kunnialla maaliin ja vielä hurjassa, runsaan 12 tunnin ajassa.
Foto: Mara Ala-Rantala |
Kumivenejoukkueissa on Virolaisia varusmiehiä. Pitää houkutella suomalaisia varusmiehiä haastamaan. Kumiveneetkin painelevat ihan kunnon aikoja, ei niille retkimeloja pärjää.
Foto: Mara Ala-Rantala |
Edellisvuoden ajat paranevat meillä molemmilla tunnin, vaikka matka on vähemmän veden vuoksi melkein kymmenen kilometriä pidempi.
Foto: Mara Ala-Rantala |
Kun tulen toiseksi viimeiselle voimalaitoksen maatauolle, kerron Maralle, että taidan keskeyttää. Olen hiestä märkä, palelen ja on väsy.
Martti hakee minulle lämmintä virolaista keittoa, jota on meille kilpailijoille tarjolla. Sillä aikaa kaivan itselleni kuivat alusvaatteet päälle. Lämmin keitto ja kuivat vaatteet saavat moraalin kohoamaan ja työnnän kanootin vesille. Tulen perille puoli tuntia Jannen jälkeen.
Kokemattomuuttani en osannut varautua maratoonareille tuttuun 3/4 -matkan seinään. Voimat riittävät joko melontaan tai lämmön ylläpitoon, jos tankkaus ei ole onnistunut tai on ollut liian kova vauhti, niin noutaja tulee.
Janne on perillä auringon laskun aikaan, minulla meni pimeän puolelle. Melontarukkasista näkyy, että kylmä on. Foto: Mara Ala-Rantala |
Tämä taitaa olla tässä 2015.
Kolmas ja viimeinen kerta.
Vielä kerran laitan hakaneulat melontaliivistä läpi ja otan numeron rintaan. Tällä kertaa olen ainoa C1-meloja Suomesta ja koko kisassakin on vain kaksi muuta melojaa luokassani, joten pronssi tulee, kunhan jaksaa vääntää.
Lähdin, koska haluan kokeilla mielenkiintoista suomalaista uutuuskanoottia Ari Holmin suunnittelemaa ja Welhonpesän tuottamaa Kolibria. Se on ensimmäinen suomalainen sarjavalmisteinen C1-kanootti. Kolibrin suunnittelussa tavoitteena on ollut helppokulkuinen, monipuolinen retkikanootti. Nyt se nähtäisiin, täyttääkö Kolibri toiveet.
Lähdin, koska haluan kokeilla mielenkiintoista suomalaista uutuuskanoottia Ari Holmin suunnittelemaa ja Welhonpesän tuottamaa Kolibria. Se on ensimmäinen suomalainen sarjavalmisteinen C1-kanootti. Kolibrin suunnittelussa tavoitteena on ollut helppokulkuinen, monipuolinen retkikanootti. Nyt se nähtäisiin, täyttääkö Kolibri toiveet.
Vöhandumarartonin lähtö 2015 from Jaakko Makikyla on Vimeo.
En tällä kertaa ota kovia paineita loppuajan suhteen. Kun on yksin liikkeellä, on paras ottaa rauhallisesti. Matkassa on muutama tuttu, mutta he ovat liikkeellä kumikanoottikaksikolla ja kilpakajakkikaksikolla, joten nopeutemme on sen verran erilaisia, että ei ole ideaa matkata yhdessä.
Äkkäsin itseni virolaiselta videolta. Kuvattu viiden kilometrin kohdalla Taluma-järvellä. |
Siirrän autoni jo illalla maalialueelle Vööpsuun odottamaan. Saan paluukyydin Vöruun ystävälliseltä virolaiselta melojalta. Yöpymistarvikkeet ja tavarat, jota en ota kanoottiin, jäävät Kuningatalu-majataloon, jossa yövymme ennen melontaa, Hihnala et Soivion huolto heittää tavarani Tamula-hotelliin, jossa yövyn melonnan jälkeen.
Aamulla kävelen rantaan, heitän eväskassin kanoottiin ja lähden melomaan.
Logistiikan lisäksi on muutakin mietittävää: ruokamyrkytys. Vuosi sitten yksi meistä suomalaisista melojista sai Vörussa ruokamyrkytyksen ennenkuin melonta oli edes päässyt alkuun. Tästä viisastuneena, minulla on Suomessa valmiiksi tehtyä karjalanpaistia, jonka vain lämmitän majapaikassamme. Ennen melontaa, en syö muuta kuin Suomesta mukana tuomiani eväitä.
Yli seitsemänsataa joukkuetta ja silti melon yksin maisemassa. Kuvakaappaus videolta. |
Viimeisillä kilometrillä ajattelen, että kolmas kerta. Eiköhän tämä ollut sitten tässä.
Hyvin nukutun yön jälkeen hotellin aamiaisella alan pohtia, että mikä olisi ensi vuoden kanootti. Niin se mieli muuttuu, kun tauti käy pahana.
Tästä pääset katsomaan minun
vuoden 2015 suoritustani:
vuoden 2015 suoritustani:
Vöhandu 2016. Neljäs ja viimeinen kerta.
Olen kainaloita myöden mudassa ja kanootti on ylösalaisin päälläni. Kylmä alkoi hiipiä kroppaan ja tarkoitukseni oli mennä rantaan lisäämään vaatetusta. Penkka oli soisen pehmeä ja solahdin jokeen.Raahaan itseni penkalle. Maassa on kuivaa heinää, joka takertuu märkään kuivapukuun ja pukua riisuessa heinäsilppu leviää kaikkialle.
Saan tumpuloitua kuivapuvun ja märät alusvaatteet pois. Vaihdan kuivaa päälle ja pujottaudun oljenpätkillä täyttyneeseen kuivapukuun. Kömpelyyteni harmittaa. On silti turha aloittaa riitaa itsensä kanssa. Ohi melovat kilpakumppanit katselevat huolestuneena ähellystäni: ”Onko kaikki hyvin?” Hymyilen takaisin ja huiskautuan kädellä: ”Kaikki päin peetä!”
Olen syönyt liian vähän, en jaksa tuottaa riittävästi lämpöä torjumaan rännän ja tuulen kylmyyttä. Yläkropan vaatetus kuivapuvun alla on energiahukasta huolimatta hikimärkä. Palelen.
Istun heinikkoon, otan kuumaa lihalientä ja banaanin. Lopuksi kaapaisen ruisleivän palalla homejuustonokareen suuhun. ”Syö, sitä, mikä maittaa” oli ultrajuoksijaystäväni neuvo energia tankkaukseen.
Lämpenen ja mieli lauhtuu. Kiipeän kanoottiin ja jatkan matkaa. Vielä on kolmisenkymmentä kilometriä perille. Vajaat viisi tuntia.
Minun piti olla tämän retken C1-konkari.
Olen ainoa meloja C1-luokassa, joka on melonut Vöhandumaratonin viimeisenä neljänä vuotena peräkkäin. Kokemuksia on minulle kertynyt. Tiedän aika hyvin, kuinka tällaiseen maratoniin valmistaudutaan ja kuinka jaksan meloa perille ja vielä autoilla takaisin majapaikkaan.Tällä kertaa mikään ei mennyt niin kuin piti.
En ollut saanut houkuteltua mukaani huoltoa. Matkassa oli pari tuttua C2-luokassa. Heille matka oli koemelonta seuraavan vuoden koitoksia silmällä pitäen. Olin auttanut heitä kanootin valinnassa. Vaikka heillä oli hyväkulkuinen kanootti, uskoin, että heistä voisi olla apua kantotaipaleilla. Kymmenen minuuttia lähdön jälkeen he hujahtivat minusta ohi, ja seuraavan kerran näin heidät maalissa. Tai toisen heistä.
Vöhandumaratonissa on neljä kantopaikkaa.
Kilpasarjalaisilla on kantajat, jotka siirtävät juosten kanootin takaisin veden ääreen. Sääntöjen mukaan melojien pitää kuitenkin pitää kanootista kiinni.
Retkisarjalaiset pysähtyvät soppajonoon, syövät, käyvät pissalla ja jatkavat matkaa.
Tauko kävellen virkistää, toisaalta kanootin ja varusteiden kantamisessa yksin kuluu aikaa. ”Tavarat repussa selkään ja kanootti hartioille.” Käytännössä en ole saanut tiivistettyä varusteita yhteen säkkiin. Ilman huoltojoukkoja pitää mm. vesi koko matkalle olla mukana. Samoin välipalat pitää kaikki olla matkassa. Niiden kaivaminen kuivasäkistä on hidasta, joten niille on erillinen muovirasia. Lisäksi on vielä termospullo, polvipehmikkeet, nilkkatuet ja tietysti pari melaa. Vuosi sitten kannoin ensin kanoottia vähän matkaa. Palasin takaisin ja toin tavarat kanootin luo. Ja sama uudestaan.
Kokeilen uutta taktiikkaa.
Kun tulen rantaan, etsin katseellani joukosta riuskan näköisen nuoren miehen ja vinkkaan hänet ottamaan kanootin keulasta kiinni. Tämä toimii hyvin kantopätkän puolimatkaan. Kun olemme päässeet mäen päälle, annan armon kantajalle ja kiitän, että tämä riittää. ”Äetah” Kiitos.Istun kanoottiin ja pidän evästauon.
Vöhandumaratonin logistiikka on mennyt kohdallani kutakuinkin näin: joku vie perjantaina maalipaikalle Vööpsuun paluuauton. Kun tuhat melojaa tulee tasaiseen tahtiin maaliin, ei kylän ainoa taksi ehdi kyyditä kaikkia takaisin majapaikkaan Vöruun.Vööpsusta ei juurikaan löydy majoitusta. Löysin puoli vuotta ennen melontaa yhden majatalon Räpinästä ja varasin sieltä alustavasti nukkupaikkoja. En kuitenkaan kuullut majapaikan pitäjästä sen koommin, joten unohdin koko asian.
Ongelma on lauantain vastainen yö Vörussa, jossa tuhatkunta melojaa haluaa yösijan. Olemme löytäneet kävelymatkan päästä majapaikan, Kuningatalu Holiday Home, jossa olemme saaneet hyvät unet ennen starttia. Tällä kertaa talo oli täynnä, mutta yövyimme pihalla ystäväni teltassa. Käytössä on majatalon keittiö, vessa ja sauna.
Jätämme perjantaina illalla kanootin lähtöpaikan hiekkarannalle. Minun autoni viedään Vööpsuun maalipaikalle. Auto kannattaa pysäköidä ihan ulosajotien viereen.
Maalialueen kenttä on mutaa, johon auto jää helposti kiinni. Lähtöpaikalle jätämme toisen auton. Ja samoin jätän aamulla Kunigataluun makuupussin ja muut varusteet, joita en tarvitse melonnan aikana.
Yksinkertainen logistiikka
Kun tulen maaliin, otan kaverini kyytiin, ajamme Kuningataluun, otan sieltä omat tavarani ja kaveri lähtee takaisin maalialueelle omalla autollaan. Ajokeikkaan kuluu vajaat kaksi tuntia. Ja pääsemme sunnuntaina aamulla lähtemään jouheasti kohti Tallinnaa ja kotia.Liian yksinkertainen logistiikka.
Ystäväni ovat tulleet maaliin melkein kaksi tuntia ennen minua ja heillä on kova palo saada auto ja tavarat, mm teltta Vörusta. Kuski saa liftin Vöruun ja lähtee hakemaan autoaan. Hän vaan ei tiedä, että pitää hakea muutakin kuin hänen autonsa.Minun makuupussini ja muut varusteet ovat Kunigatalun terassilla.
Kun tulen maaliin ja kuulen, että kyyti on jo lähtenyt, saan juuri sellaisen raivarin kuin väsynyt ja kylmissään oleva ihminen vain voi saada. Yritämme tavoittaa kuskia kännykällä, mutta turhaan. Hän on siinä vaiheessa jo paluumatkalla ja eikä kuulemma vastaa puhelimeensa ajon aikana. Pirun partiolainen.
Sidon raivosta puhisten kanoottini auton katolle ja lähden yksin ajamaan takaisin Vöruun. Matkalla soitan Tamula-hotelliin ja saan sieltä huoneen. En jaksa enää kiertää Talumajärveä, vaan päätän hakea kuistille jääneet tavarani vasta aamulla.
Olen yhdentoista maissa hotellihuoneessa ja lämmin suihku odottaa.
Puhelimeni soi. Siellä on erittäin äkäinen majatalonpitäjä Räpinästä. Se syksyinen varaukseni on kuulemma ollut voimassa ja omistaja ihmettelee, kun kukaan ei tule. Paskat! Pahoittelen tilannetta ja pyydän häntä lähettämään minulle sähköpostilla laskun.
Ripustan märät kamppeeni kuivumaan, lämmin suihku rentouttaa ja uni tulee heti. Aamulla huomaan, että varusteeni eivät ole lattialämmityksestä huolimatta kuivaneet kylpyhuoneessa.
Minulla on pussukassa kuivat pitkät kalsarit ja pitkähihainen aluspaita. Kenkiä ei ole, vaan märät neopren-tossut. Menen aamiaiselle pitkissä kalsareissa ja paljain jaloin.
Ajelen samassa asussa Kuningataluun hakemaan tavaroitani. Vaihdan kuistilla matkavaatteet päälle ja lähden ajelemaan Tallinnaa kohti.
Ajellessa on aikaa ajatella.
Kaikki meni pieleen. Koko retki oli pakkopullaa. Bonuksena esiin nousee vanha mörkö, virolainen C1-meloja Mart Hommik. Hän on osallistunut luokkaamme kajakilla, jota hän meloo sääntöjen edellyttämällä C1-melalla. Tämä on ollut syy, miksi on vaikea saada houkuteltua muita C1-melojia mukaan Suomesta. He eivät halua kisata ylivoimaista sääntöjen viilaajaa vastaan.
Olemme aikaisempina vuosina huomauttaneet kilpailun järjestäjille tästä mielestämme epäreilusta tilanteesta, mutta ilman mitään vaikutusta. Helsingissä nukuin vielä yhden yön, mutta sitten teen suomalaisten C1-melojien yhdessä hyväksymän protestin kilpailun järjestäjille.
En saanut protestiin vastausta. No, tavallaan virhe on minun, kun ylipäätään änkesin Vöhanduun. En tee samaa virhettä enää uudelleen.
Tässä vähän lukuja, tuo Mart Hommik on varmasti kovan luokan meloja, mutta jos aikaero seuraaviin melojiin yli tunnin saa hän kajakista kohtuutonta etua.
Muistaakseni 2015 Ivars Simans oli myös liikkeellä kajakilla. Tavallaan oli n C1-luokan nopein luomumeloja.
2014 Janne veti tosissaan ja ilman muuta oli harmissaan, kun putosi kolmannelta sijalta kajakkimelojan takia.
Tietysti yritetään meloa kovaa, kun on numero rinnassa, mutta silti pitää olla joku tolkku.
Jos oltais tosikovia melojia, niin ajanotto tapahtuisi kuin Olympialaisissa.
Tää on leikkiä ja leikkinä pysyy. Sitä suuremmalla syyllä ihmetyttää Hommikin kaltaiset säännönfiilaajat. Vöhandumaraton on minulle ja varmaan liki tuhannelle muulle melojalla kilpailu omaa itseä vastaan. Maaliin tulo on aina voitto, sijoituksesta viis. Kaikesta huolimatta istuminen puoli vuorokautta kanootissa on kokemisen arvoinen juttu. Sen voi kokea ainoastaan istumalla itse. :)
Tässä vielä omat tulokseni. Loppuaika vaihtelee maataukojen mukaan. Kanootit, joilla olen melonut ovat:
2013 Bell Wildfire, Janne ja Jyrki meloivat Bell Merlin kakkosilla,
2014 minulla oli Swift Keewaydin 15 ja Jannella sama Bell Wildfire, jolla meloin vuotta aiemmin,
2015 kokeilin Welhonpesän Kolibria, se oli vielä 00-sarjaa, mutta toimi hyvin,
2016 minulla oli Northstar Solo.
Tuloksista näkyy, että minunlaiseni melojan, jolla ei ole ylimääräistä voimaa, on tavallaan turha hakea nopeutta kölipituudesta. Minulla kulkee parhaiten kanootti, jossa on pieni märkäpinta ja silti sopiva marssivauhti.
Vöhandu 2017. Varman päälle.
Nyt on hyvä huolto ja kaikki toimii. Nautiskeltiin melonta kaikessa rauhassa Janne Janhusen kanssa. Huollossa minulla on virolainen ystäväni Mart Aas ja Jannella Petteri Sinkko Lappeenrannasta.
Kalustona minulla on Welhonpesästä lainattu Northstar Trillium. Se oli hyvä valinta. Kulkee kevyesti ja selvittää virtapaikat ja pohjapadot ongelmitta.
Taluma-järvi, puolisen tuntia lähtöön. Northstar Trillium ja Swift Keewaydin 15 |
Järvi täyttyy nopeasti. 942 joukkuetta tällä kertaa. |
Taluma-järven kierto on viitisen kilometriä ja porukka venyy nauhaksi. |
Aurinko laskee yhdeksän maissa, mutta hyvin vielä näkee meloa. |
Perille on aina hauska tulla. Tällä kertaa tultiin klo 22. |
Paluumatka Talumaan hotellille.
Tämän takia on hyvä olla huolto, joka jaksaa ajaa.
Tämän takia on hyvä olla huolto, joka jaksaa ajaa.
Mitalistit Georgi-hotellissa. |
Kroppa palautuu nopeasti, mutta mieli vaatii enemmän. |
Vöhandu 2018
ensimmäisen kerran
toisessa luokassa C2MEN
ensimmäisen kerran
toisessa luokassa C2MEN
Järvi on kierretty ja pääsemme sillan ali joelle. Polaris näyttää yhtä sutjakkaalta kuin tuntui. Kuvassa näkyy veden korkeus, 6,5 metriä. Pitää panna mieleen. Foto Erkki Lampén |
Palautumista ja elvistelyä. Kuvaan kuuluu, että poseerataan ja matkustetaan Suomeen mitalit kaulassa. Sen lisäksi pitää raskaan melonnan jälkeen tankata. Kroppa palautuu nopeasti, mutta sielu jatkaa matkaa pitkään ja sitä pitää nesteyttää. Eilinen lämmin pasta oli ollut päivän Georgi hotellin minibaarissa hyvässä tallessa. Kylmä pasta bolognese sormiruokana punkun kanssa ei ole hassumpi yhdistelmä. Kiitos ideasta huoltomies Erkille. Foto Erkki Lampén Ensi vuonna uudelleen |
Linkki Turi-Tori 2019 -melontaan |
Linkki Vöhandumaraton 2019 -melontaan |
Linkki Gauja XXL 2019 -melontaan
Off-Road -melonnan äänenkannattaja.