Matkani
Uralille Hanti Mansiskiin, Ethno Sport –tapahtumaan melomaan haapioilla kilpaa Hantien ja Mansien kanssa oli
vaikuttava kokemus kaikkineen.
Olen nyt miettinyt kuukauden, kuinka kertoisin
matkastani, jotta sinäkin lukija kokisit vähän samaa kuin minä koin: matkan
jonnekin hyvin kauas. Melonta ei ole aiemmin tarjonnut minulle tällaista elämystä.
Jutun lopussa on pari videota.
Täydellinen
haapion kuvaus löytyy
Lennart Meren kirjasta
Hopean valkea, Gummerus
1983.
Tämä kirja oli vaikea löytää, siksi en katso olevan suuri rikos, kun kopioin
pätkiä haapio-osuudesta tähän blogiini,
jotta sinäkin voisit sen lukea. Meri käyttää Hanteista vanhaa nimitystä Otsjakit.
”Suomalais-ugrilaisten kalastajaheimojen vanhin venetyyppi
on haapio. Kuten nimikin jo sanoo, se valmistettiin haavasta. Haapa on pehmeää
puuta, jota on helppo piiluta.
Hanti-Mansian osavaltion lippu. Lunta, metsää, joutsen.
Suomen sukuinen. Venäläinen heraldiikka on aina ollut
taitavaa ja runsasta. Patriotismi ja kansallinen
ylpeys näkyy.
.
Vuoden 1970 elokuussa onnistuin näkemään ja
filmaamaan Obin ja Jenisein vedenjakajalla ostjakkilaisen veneentekijän Aleksei Lazjamovin kovertamassa
haapiota. Lazjamov oli valinnut haapiokseen 35 cm paksun haavan. Tuollaisen
puun kaatamiseen kului kivikaudella lähes kaksi tuntia. Eikä tämä ole oletusta.
Arkeologit ovat sen kivikirveen avulla todistaneet.
Ensiksi haapapölkylle
annettiin veneen muoto, tehtiin terävä kokka ja useimmiten myös perä. Sen jälkeen
puu koverrettiin sisältä. Siihen käytettiin vuorotellen tulta ja kirvestä.
Mutta kolmekymmentäviisisenttinen haapio olisi niin kapea, ettei ihminen siihen
mahtuisi. Entisaikojen kalastaja keksi nerokkaan keinon, jota käytetään
puuteollisuudessa edelleenkin.
Lazjamov liotti venettä pari päivää vedessä ja
veti sen sitten rantaan nuotion ääreen. Hän kuumensi venettä nuotion loisteessa
käännellen sitä varovasti, kunnes siitä nousi paksu höyry. Kuumennettu puu
antoi periksi ja taipui. Hän taivutti reunat levälleen ja työnsi niiden väliin
neljä–viisi vahvaa
pienaa, etteivät reunat jäähtyessään palautuisi yhteen. Tämän hän toisti monesti. Hän sijoitti
välipuiksi yhä suurempia puita ja lopulta hän sai 35 cm:n levyisestä
haapapölkystä huomattavasti leveämmän veneen.
Tällaisella herneenpalkomaisella
veneellä soutaminen yhdellä melalla vaatii erityistä tasapainoaistia. Kun
vuosia sitten yritin ensimmäistä kertaa meloja haapiolla kauniin ja
nopeavirtaisen Nyynajoen yli, olin
hetkessä joen pohjassa. Muistan yhä kivien välissä häilyvät vesikasvit, salaperäiset
ja vihertävät, ja hopeisen joenpeilin pääni yllä. Otsjakit nauravatkin, että
haapiolla matkaajan on syytä todella pitää kieli keskellä suuta.
Suomalais-ugrilaisten tuhatvuotinen vaellus länteen tapahtui
suurten virtojen sivujokia myöten ilmeisesti juuri tällaisella haapiolla.
Jokien kulku on Euraasiassa yleensä pituuspiirien
suuntaista, pohjoisesta etelääntai päinvastoin. Tietenkin sivujoet tulevat
yläjuoksuilla aika lähelle toisiaan, mutta vedenjakajat täytyi ylittää maata
pitkin.
Otsjakkien haapio on tähän suurenmoisesti sopeutunut: veneen keulaan
sidotaan köysi kuljettaessa joelta toiselle ja haapiota vedetään kuin kelkkaa perässä.
Kalastaja-metsästäjän muonavarat ja muu omaisuus mahtuu haapioon.
Aikojen kuluessa tulivat tutuksi sopivimmat ylityspaikat,
telataipaleet, joita alettiin kutsua nimellä lohisti, myös lükati
(lohistada merkitsee virossa ’raahata
perässään’, lükata
merkitsee ’työntämistä’) (Suomessakin on monta vetotaival-paikannimeä jäänteenä
vedenjakajan ylityskohdasta.) Ne esittivät Pohjois-Euroopan historiassa tärkeää
osaa, ja myöhemmin monet kaupungit ovat saaneet niistä alkunsa, jopa
nimensäkin. Sana lohisti, venäjäksi volok
on tunnistettavasti säilynyt Vyšni
Volotšjokin nimessä. Kaupunki sijaitsee Valdain ylängöllä. Aikoinaan tämä seutu
oli yksi monista yhdistävistä väylistä Volgan ja Itämeren vesistöjen välillä.
Ehkä pitäisi vielä kertaalleen korostaa, että haavan
kaatamiseen kivikirveellä kului lähes kaksi tuntia raskasta työtä. Vene oli suuri
omaisuus. Sen vesillelasku oli juhlallinen tapahtuma, jota kehysti maagidsten
toimintojen sarja. Kuohuviinipullon lyöminen valtamerijättiläisen teräskeulaan on
nuoremman kivikauden uhrimenojen kaukaista kaikua. Vene oli yhteisen ja raskaan ponnistuksen tulos, vene oli
elättäjä. Veneellä oli kalastajan myöhemmässäkin elämässä juhlahetkinä
keskeinen osa.
Otsjakit koversivat häihin erityisen häämelan, jonka
valmistamiseen kului luultavasti yhtä paljon aikaa kuin uuden veneen
veistämiseen. Olisi naivia nähdä tässä vain kauneuden kaipuuta. Työvoimaa on
kaikissa yhteiskunnissa, myös aivan alkeellisissa, pidetty suurena omaisuutena.
Pitsikaiverteisen ja puurenkailla koristetun, kirkkaaksi maalatun häämelan piti
tuonaikaisten käsitysten mukaisesti jotenkin ”maksaa itsensä takaisin”.
Tajuan että tämä on inhottava ajatus, mutta taiteella on
yhteiskunnassa suunnilleen samanlainen sääteltvä osa kuin vitamiineillä fysiologiassa.
Ilman vitamiineja ei ole elämää, eikä ilman taidetta ole ihmistä. Taide on
välttämättömyys.
Taide on kulttuurin geeni, joka tuottaa itse itseään ja
kasvattaa näin kulttuuria, ainoaa ilmapiiriä, jossa ihmisen sielu voi
hengittää. Eksyin kauas aiheesta. Haluan vain sanoa, ettäö meidän
laivakulttuurimme vanhimpia tekijöitä tulee etsiä suomalais-ugrilaisesta
ajasta, jolloin me emme vielä olleet ehtineet Itämeren rannalle tai olimme
vasta sinne tulossa.
Puunrungosta koverrettu haapio osoittautui merellä
kelvottomaksi. Mutta haapion sivuja saattoi varpelaiteilla kohottaa. Laudat
ommeltiin nahkanyörillä tai muulla sopivalla materiaalilla haapioon.
Amnjan kylässä käytti 79-vuotias otsjakki,
veneentekijä Nikita Jernyhov ompeluun
setrin ryöpättyjä juuria. Jotta lisälaidat kiinnittyisivät varmemmin alukseen,
asetettiin veneen sisään kaaret ja ommeltiin nekin parraslaitoihin kiinni. Viimeksi
mestari veisti kaarien ja sivulautojen väliin puukiilat, jotka jäykistivät
rungon. Liukumisen estämiseksi oli kiilat voideltu kalanrasvallla, otsjakin
kielessä voi."
Tähän päätty Lennart Meren kirjan sitaatti.
Jutun lopussa on pari videota.
Lennart Meren kirjasta Hopean valkea, Gummerus 1983.
Tämä kirja oli vaikea löytää, siksi en katso olevan suuri rikos, kun kopioin pätkiä haapio-osuudesta tähän blogiini, jotta sinäkin voisit sen lukea. Meri käyttää Hanteista vanhaa nimitystä Otsjakit.
Hanti-Mansian osavaltion lippu. Lunta, metsää, joutsen.
Suomen sukuinen. Venäläinen heraldiikka on aina ollut
taitavaa ja runsasta. Patriotismi ja kansallinen
taitavaa ja runsasta. Patriotismi ja kansallinen
ylpeys näkyy.
.Ensiksi haapapölkylle annettiin veneen muoto, tehtiin terävä kokka ja useimmiten myös perä. Sen jälkeen puu koverrettiin sisältä. Siihen käytettiin vuorotellen tulta ja kirvestä. Mutta kolmekymmentäviisisenttinen haapio olisi niin kapea, ettei ihminen siihen mahtuisi. Entisaikojen kalastaja keksi nerokkaan keinon, jota käytetään puuteollisuudessa edelleenkin.
Tähän päätty Lennart Meren kirjan sitaatti.
Osallistuin helsinkiläisen melojan, Kikka Salmen kanssa Suomalais-Ugrilaisten kansojen haapiomelontakilpailuun Siperian Hanti-Mansiyskissa. Tapahtuman järjesti Ethnosport -organisaatio yhteistyössä Lukoilin kanssa.
Meitä vieraita kuvattiin ahkerasti. Haapiokisat olivat vilpittömästi iso tapahtuma. Osa kuvaajista oli tietysti paikallisia, mutta oli myös kuvaajia ja haastattelijoita Moskovasta.
Ennen haapiokisojen aloitusta shamaani kävi ampumassa pahat henget pois kisapaikalta.
Haapion paikkausta. Terva vanhin voitehista.
Kisasimme yhteisellä numerolla 47. Osallistuimme luokkiin Haapio naiset yli xx vuotta, Haapio miehet yli 55 vuotta ja Haapio mix -kaksikkona yhdellä haapiolla. Kyllä jännitti.
Kikka keskittyy. Emme juurikaan päässet harjoittelemaan haapioilla.
Sen verran meloimme, että havaitsimme ne pirun kiikkeriksi. Oltiin ihan hermona.
Miehet lähtivät rannasta ryntäämällä, naiset tönäistiin liikkeelle. Kikka saa minulta starttivauhdin.
Ennen haapiokisojen aloitusta shamaani kävi ampumassa pahat henget pois kisapaikalta. |
Sen verran meloimme, että havaitsimme ne pirun kiikkeriksi. Oltiin ihan hermona.
Tässä video, jossa katselen vieraanvaraisten isäntiemme kulttuuriin kuuluvaa porouhria. HD:nä se näkyy Vimeossa. Klikkaa vaan alapalkin harmaanolevaa HD-kohtaa.
Ethno Sport in Khanty Mansisjk 2015 - Culture Day from Jaakko Makikyla on Vimeo.
Old Hanti tradition mixed with today's elements.
Tässä kisapäivän menoa.
HD:nä se näkyy Vimeossa. Klikkaa vaan alapalkin harmaana olevaa HD-kohtaa.
Ethno Sport in Khanty Mansisjk 2015 - Race Day from Jaakko Makikyla on Vimeo.
Raceing with traditional Hanti-Mansi dug-out canoes.
Lisää Hanteista: https://fi.wikipedia.org/wiki/Hantit
Off-Road -melonnan äänenkannattaja.