maanantai 18. syyskuuta 2017

Northstar kanootit munaskuita myöten.

Northstar fleet at lake Tuusula. Photo Timo Ripatti / Leuku.fi

Tämä on vähän pitkä juttu, mutta tarinaa nyt vaan tuli niin paljon. Pahoittelut ja kärsivällisyyttä. 

Tapasin Northstar kanoottien pomomiehen Bear Paulsenin Tuusulanjärvellä, kun Welho toi kokeiltavaksi heillä kaupan olevat Northstar -kanootit. Minulla on ollut useita Northstarin - entisen Bellin kanootteja. Olen ollut niihin tyytväinen ja siksi tein tämän kirjoituksen. 
Bear kertoi Northstar –kanoottien suunnittelusta ja valmistamisesta. Kanootista tehdään ensin rimakanootti, jota koemelotaan ja kehitetään edelleen, kunnes se on hyvä ja siitä tehdään muotti. Northstarin tarkoitus ei ole valmistaa kanootteja joka lähtöön. Suuren valikoiman pitäminen tarjolla ei niinkään rasita valmistajaa, mutta se on jälleenmyyjille hankalaa.
”Pyrimme tekemään kanootteja eri käyttäjäryhmille. Valmistamme sileän veden kanooteista koskikelpoisiin kanootteihin.” Sen lisäksi samaa mallia valmistetaan useammasta eri materiaalista.
Materiaalit vaikuttavat kanootin painoon ja kestävyyteen. Esimerkiksi joissain malleissa käytetään joustavaa hartsia, joka lisää kanootin iskunkestävyyttä. Mutta silloin ei voida käyttää pinnoitteessa värillisiä topcoat -materiaaleja, koska ne ovat yleensä kovia ja siksi hauraita. Tietysti, vaikka topcoat -pinnoite murtuisi, kanootti ei ala vuotaa, vaan haitta on lähinnä kosmeettinen. 
Amerikkalainen kanootinsuunnittelja David Yost on suunnitellut useita kanootteja Northstarin pomolle, Ted Bellille. Moni Entisen Bellin ja nykyisen Northstarin kanootti on alun perin hänen käsialaansa. David Yost tekee helppokäyttöisiä ja kevytkulkuisia kanootteja. Northstar taas tekee niitä keveistä ja jäykistä materiaaleista, jotka korostavat suunnittelijan tavoitteita.
Moni arkailee hankkia kuitukanoottia. Meloja arastelee sen naarmuuntumista ja pelkää, että se voi mennä kivisissä koskissa rikki. Nykyiset kuidut ja hartsit ovat sitä luokkaa, että kuitukanootti kestää jokiretkillä vuosia. Samoin nykymateriaaleissa on hyvä UV-suoja. Kanootit eivät enää haperru auringossa niin kuin ennen.
Tutkin tätä artikkelia varten ne Northstarin kanootit, joita on tällä hetkellä Welhonpesältä saatavana. Olen omistanut ja melonut melkein jokaista noista kanooteista tai ainakin niiden esikuvia Bell-merkin ajoilta. Joitain malleja on tullut melottua useampi tuhat kilometriä. Joukossa on minulle muutama tuntematon kanootti, mutta olen kerännyt niistä kokemuksia suomalaisilta melojilta.
Käsittelen ensin solokanootit pienimmästä suurimpaan ja sitten samalla kaavalla kaksikot.

Tässä Northstar solo-kanootit.Kanoottien koko on suhteessa toisiinsa.






Tässä on taulukko, jossa on solo-kanoottien mitat ja materiaalit vierekkäin. Älä pelästy numeromerta, vähän kun katselet, niin pääset kärryille.
Tästä linkistä pääset Exel-taulukkoon. Link to Exel form.(Offroadpaddler ei vastaa taulukon tietojen paikkansapitävyydestä.
Offroadpaddler assumes no responsibility for any errors that may appear in this document.)
Olen korostanut väripalkein niitä lukuja, joita itse katselen, kun valitsen kanoottia.
Pituus - korostettu keltaisella. Kanootti on aluksena uppoamarunkoinen. Se tarkoittaa sitä, että normaalisti meloessasi kanootti ei lähde liitoon veden päälle. Kanootin huippunopeus on suhteessa sen vesilinjan pituuteen. Normaalissa retkikanootissa vesilinjan pituus ei suoraan lisää nopeutta. Nopeutta lisää, jos meloja jaksaa ylläpitää vesilinjan mukaista huippunopeutta. Solo-kanooteissa retkikanootin käytännöllinen vesilinjan pituus on 13-15 jalkaa ja kanootti on silloin 13,5-16 jalkaa.
Length-width ratio, korostettu sinisellä, on jo mielenkiintoisempi luku kuin pelkkä pituus. Se on kanootin vesilinjan pituuden ja leveyden suhdeluku. Northstar ilmoittaa tämän luvun jokaisen kanootin kohdalla.
Oma mieltymykseni on kanootti, jonka LW-luku on lähellä seitsemää. Jos luku menee paljon yli 7, on kanootti lähinnä nopea ja korostetun suuntavakaa. Sellainen kanootti vaatii jo hyvää tekniikkaa, jos haluaa pyöritellä sitä ketterästi. Toisaalta suuntavakaa kanootti voi oikutella navakassa tuulessa ja isossa myötäaallokossa. Yleensä minun kanoottini ovat olleet 7,5 – 6,4 välillä.
Rocker, kölin päiden kaareutuma suorasta viivasta, korostettu vihreällä. Jos luvut ovat yhtä suuret, on kanootin runko symmetrinen. Yleensä virtaavan veden kanooteissa rockeri on sama molemmissa päissä. Karkeasti voisi sanoa, että mitä suurempi rockeri, sitä ketterämpi kanootti. Pieni rockeri kertoo taas suuntavakavuudesta. Tuumissa 2,5 keulassa ja 1,5 perässä on minun makuuni.
Kuuden tuuman vapaalaita, korostettu violetilla, on vanhaa perua oleva mitta. Kultaryntäyksen aikoihin Kanadan viranomaiset keksivät yksinkertaisen tavan arvioida, onko kanootti tai vene riittävän merikelpoinen kullankaivajan tavaroiden kuljettamiseen. Jos kanootin partaat täydessä lastissa olivat kuusi tuumaa, 15 senttiä veden pinnan yläpuolella, kanootilla sai lähteä matkaan. Silti moni prospectori hukkui näin kuormatun kanootin kaatuessa koskessa.
Kanootin valmistajat ilmoittavat optimikuorman, jota kanootille suositellaan, korostettu harmaalla. Kanootti melojineen ja tavaroineen käyttäytyy parhaiten, kun kuorma on valmistajan ilmoittamien painorajojen välillä.
Näistä kuvista ei näy yhtä minun mielestä oleellista seikkaa, kanootin pohjan muotoa. Pohjan muoto vaikuttaa suuresti siihen, miltä kanootti tuntuu, kun meloja istuu kanoottiin. Tasapohjainen kanootti tuntuu tukevalta, v-pohjainen ja u-pohjainen tuntuvat kiikkerämmiltä.
Osalle kanootin muotoja on historialliset perusteet: kun kanootteja tehtiin puukaarin, muodon piti olla sellainen, että puiset kaaret siihen taipuvat. Kun kanootteja alettin tehdä muovista, tasapohja jäi löysäksi, syntyi englanninkielinen water-canning ilmiö: kanootin pohja aaltoilee ylös alas veden paineen muutosten mukaan. Water-canning hidasti kanootinliukumista ja pohjia jäykistettiin valamalla kölin kohdalle sisä- tai ulkopuolelle erilaisia harjanteita.
Tätä ratkaisua myytin ostajalle ajatuksella, että köli tekee kanootista suuntavakaan. Hienovaraisempi muotojäykkyys saatiin aikaiseksi muotoilemalla kanoottiin loiva v-pohja. Nykykuiduilla saadaan pohja jäykäksi vaikuttamatta haitallisesti kanootin pohjan muotoon.
Uutuus muotoilussa on myös vesirajan yläpuolelle tuleva pullistuma, joka taas suppenee niin, että partaan kohdalla kanootti on taas kapea. Tämä muoto lisää kanoottiin tilavuutta, tukevuutta aallokossa tai kallistuksissa. Kitkaa aiheuttava märkäpinta pysyy silti pienenä. Sisään vedetty parras helpottaa melontaa, mela pysyy lähempänä melojaa ja kanootin kölilinjaa.

  Northwind ADK Solo

Tämä pieni ja kevyt kanootti sopii iltamelontoihin ja erilaisten melatekniikoiden harjoitteluun. Kanoottia on kevyt käsitellä sekä maissa että vesillä. Kuormaa mahtuu lyhyille, viikonlopun retkille. Kanootti on alun perin suunniteltu melottavaksi kajakkimelalla kanootin pohjalla istuen. Tämä on kokeneen melojan isompien kanoottien rinnalle playboat tai sitten mökkikanootti lapsille. Osaavissa käsissä ADK toimii jopa 2-luokan koskissa.

  Northwind Trillium

Trillium on jo sopivan kokoinen retkikanootti, joka kantaa hyvin retkivarusteet. L/W –luku 7 lupaa hyvää marssivauhtia. Perän 1,5 tuuman rockeri taas tekee kanootista suuntavakaan marssivauhdissa. Pyöreä keulan 2,5 tuuman rockeri helpottaa kanootin hallintaa ja kääntymistä. Trilliumilla voi koluta jo kohtalaisia koskia. Kivisille retkille suosittelen IPX-materiaalia, se on Northstarin yksikkökanooteissa nimenomaan iskuja kestävä materiaali.
Meloin Trilliumilla Virossa sadan kilometrin Vöhandumaratoniin ja Trillium selvisi retkestä ongelmitta ja sitä oli kevyt meloa.

 Northwind Phoenix

Phoenix on koskisille jokiretkille suunniteltu kanootti. Sen symmetrinen kölilinja lisää ketteryyttä retkilastissakin. Korkeat partaat tekevät kanootista kuivan aallokossa. Toisaalta pitää muistaa, että ketteryys on pois suuntavakavuudesta, kanoottia pitää osata meloa, niin se kulkee oikuttelematta suoraan. Koskessa korkeat partaat ovat etu, mutta avovesillä ne lisäävät vastatuulessa jarruttavaa tuulipintaa.

 Northwind Solo

Solo on vanhan Bell Merlin II -kanootin perillinen. Hyväkulkuinen ja tilava retkikanootti, jolla ylittää isot selät ja voi tarvittaessa mennä 2 -luokan koskiin. Solo on tavallaan Trilliumin iso veli. Se sopii isokokoiselle melojalle, jolla on vielä muskelia pitää Solo vauhdissa. Marssivauhti syntyy kevyesti. Olen Solollakin melonut Vöhandumaratonin. Toimi hyvin ja kulki hyvää marssivauhtia kevyesti.

Northwind Magic 

Magic lähenee L/W-luvulla 7,5 jo kilpurikanoottia. Se on silti tukeva ja sopii hyvin pitkillekin retkille. Kanootti on suuntavakaa ja sekä marssivauhti että huippunopeus ovat tämän Northstar perheen solojen huippua. Suora köli tekee kanootista jäykän, mutta kun sitä kallistaa reippaasti, niin Magic kääntyy ketterästi.

Tässä Northstar kaksikot ja isommat kanootit.Kanoottien koko on suhteessa toisiinsa.


Kaksikot ja isommat kanootit taulukossa. 

Tästä linkistä pääset Exel-taulukkoon. Link to Exel sheet.
(Offroadpaddler ei vastaa taulukon tietojen paikkansapitävyydestä.
Offroadpaddler assumes no responsibility for any errors that may appear in this document.)


Northwind 16

Hyvätapainen peruskaksikko. Pariskunnan tai kahden normaalipainoisen melojan retkikanootti. Merikelpoinen ja kantaa pariskunnan tavaroineen. Kevyt käsitellä maissa ja kulkee hyvin vesillä. Se on omiaan järville, meren saaaristoon ja virtaan ilman kakkosen koskia.

Polaris

Tämän kanootin edeltäjällä meloin yksin Suomen rannikon. Polaris on merikelpoinen retkikanootti. Sitä voi meloa yksinkin, mutta tämä sopii hyvin pariskunnalle tai aikuinen-lapsi –retkeilyyn. Kanootti kulkee kevyesti ja on hyvin perämelojan hallittavissa. Tuulipintaa on vähemmän kuin muissa Northstarin kaksikoissa.

Seliga

Perinteinen prospector –tyyppinen peruskanootti. Ketterä retkikanootti virtaavaan veteen ja retkille, jossa matkalla on kakkosen koskia. Runko on tilava ja jaksaa kantaa reilusti varusteita. Se on ketterä kuormattunakin.

Northwind 17

Hyväkulkuinen retkikaksikko kahdelle isokokoiselle melojalle tai esimerkiksi pariskunnalle, jolla on lapsi tai koira matkassa. Kun pituus lisääntyy yhdellä jalalla, 30 cm, vaikuttaa se paljon kanootinj tilavuuteen. Merikelpoisuus lisääntyy ja silti sillä saa pidettyä hyvää matkavauhtia.
Kuvan penkkien määrä voi vaihdella.

Northwind 18

Minun makuuni retkikanootin pitää olla vähintään 18 jalkaa pitkä. Silloin kanootissa on voimaa ja merikelpoisuutta ylittää isoja selkiä. Tavaraa mahtuu mukaan pidemmällekin retkelle. Silti Northstar 18 on valmistusmateriaalista riippumatta kevyt käsitellä maissa ja tarvittaessa yksi meloja kantaa sen järveltä toiselle tai pahan kosken ohi. Erämeininkiä. 
Kuvan penkkien määrä voi vaihdella.

Northwind 20

Tämä on jo pieni laiva. Mukaan mahtuu helposti kaksi aikuista, kaksi lasta ja koira. Ja koko porukan retkivarusteet. Silti kanootti on kevyt meloa ja kevyt käsitellä maissa. 18 –jalkaiseen sisarkanoottiin verrattuna tässä kakskymppisessä on sama tuulipinta ja muut mitat, lukuun ottamatta pituutta.
Northstarin kanooteista mielipide yhdellä sanalla: keveys. Kaikki nämä kanootti ovat keveitä käsitellä ja meloa sekä silti lujia.

Off-Road -melonnan äänenkannattaja.

6 kommenttia :

  1. Kiitos, mielenkiintoinen ja asiapitoinen artikkeli. Itse melon Swift Algonquin 17 lla. Kuitupaatti siis :-)

    VastaaPoista
  2. Kiitos artikkelista ja blogista!

    En ole mitään ostamassa, kun on jo paras mahdollinen: Polaris.
    Ketterä ja silti suuntavakaa 515 cm/19 kg.
    (Taulukossa on väärä mitta 503 cm)
    Yhtä olen silti ihmetellyt: miten Jaakko Mäkikylä
    valitsit Polariksen edeltäjän Suomen rannikon melomiseen?
    Meinaan kahdelle loistava kanootti, mutta yhdelle?
    Yhdelle ja vieläpä merellä?
    Ei onnistuisi minulta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Ilmari,

      olen tekemässä rannikon melonnasta analyysiartikkelia, joka on vielä kesken, mutta siellä kerron, kuinka päädyin Northstariin:
      -----
      "Uudella kanootilla en halunnut reissuun lähteä.

      Kaikki kalusto, jonka aioin ottaa mukaan, piti olla sellaista, että minulla on välineistä vähintään vuoden kokemus. Kokeilin useita, valmistajien määritelmän mukaan nopeakulkuisia retkikanootteja.
      Ensimmäinen vakava kokeilu oli We No Nah Encounter. Iso, merikelpoinen ja suorakulkuinen kanootti.
      Ylitin sillä Porkkalanselän molempiin suuntiin ja ongelmia ei ollut. Kanootti kulki hyvin myös kuormattuna, jopa paremmin kuin tyhjänä. Hyvä puoli oli mm. säädettävä penkki, jolla pystyin muuttamaan trimmiä melonnan aikana. Ongelma oli liiallinen suuntavakavuus. Kanootti kulki suoraan, mutta ei ollut minun käsissäni ketterä, kun sitä ominaisuutta tarvittiin. Nopeat suunnanmuutokset aallokossa eivät onnistuneet minun taidoillani. Samoin surffi alas isoa aaltoa navakassa myötäisessä oli hankalaa. Jos kanootin keula nappasi kiinni aallon pohjaan ja alkoi kääntää kanoottia johonkin suuntaan, niin en osannut vastata liikkeeseen, vaan minua vietiin kuin hullua tukasta.

      Myin Encounterin ja ostin todella nopean oloisen Bell Magicin. Kanootti oli edelleen suuntavakaa, mutta jo ketterämpi kuin Encounter. Siinä oli myös vähemmän tuulipintaa kuin Encounterissa. Jouduin syksyllä 2006 puuskaiseen n. 16 m/s –tuuleen Magicillä Hankoniemen länsipuolella. Olin melomassa Bengtsåren saareen ja matkalla sinne saarten välissä puikkelehtiessa jouduin pulaan. Kun kova puuska osui kohdalle, en voinut meloa eteenpäin, vaan melaa piti käyttää pitämään kanootti pystyssä. Kanootissa oli viikonlopun retkitavarat, jotka kyllä vakavoittivat sitä jonkun verran. Kokemus oli raju ja vaikka selvisin tilanteesta kuivin jaloin, päätin hylätä tämänkin ehdokkaan.

      Olin jo päättänyt, että melon rannikon tulevana kesänä 2007, joten oli aikamoinen kynnys todeta edellisenä syksynä, että Magic oli minun taidoillani tälle reissulle väärä väline. Sitten muistin, että Welhonpesällä on myymättä koekäytössä ollut Bell Northstar kuitukaksikko. Soitin tammikuun alussa Juhani Holmille ja kysyin, vieläkö Northstar on kaupan. Olihan se ja sovin heti puhelimessa, että ostan sen.

      Kanootti oli minulle tuttu. Olin suositellut sitä mm. Erä-lehden kanoottitestiin havainnollistamaan, mitä saa, kun maksaa yhdestä kanootista kahden kanootin hinnan. Kanootti oli testin ylivoimainen voittaja, mutta testaajien mielestä se oli liian kallis ja kuitumateriaali on arka huonolle kohtelulle.
      Menin Welhonpesään ja pojat kaivoivat kinoksesta punaisen Northstariin ja nostivat sen sisään myymälään. Kauhistuin: kanootti oli maannut kyljellä pihalla ja maan puoleinen parras oli ihan suora. Olin tehnyt kaupat banaanista. ”Kyllä se siitä oikenee” Holmin Juha lohdutti.

      Ja oikeassa oli. Kanootti oikeni, mutta edelleen se oli kaksikko. Soitin ystävälleni Lauri Hoville ja kysyin, voisiko hän muokata Northstarista soolon. Lisäksi toivoin, että siihen tehdään uudet poikkipienat, jotka ovat vähän kaarevat. Niiden varaan pingotetut keula- ja peräpressu muotoutuisivat sopivasti hieman kaarelle. Halusin, että sadevesi ja pärskeet valuvat mereen eivätkä jää kannelle lillumaan."

      Että näin se meni.

      Poista
  3. Aika hurjapää olet: Magic 16 m/s avomerellä.
    Varmasti ilmoitat blogissa
    missä ja milloin julkaiset koko artikkelin.
    Kiitos tästä perusteellisesta vastauksesta!

    VastaaPoista
  4. Moi, pahoittelut,
    kuvien jakaminen tapahtumasta jäi multa vaiheeseen. :) Kuvat on täällä:
    https://photos.app.goo.gl/GrSqvjcQW4xuCQso1
    Linkki pitää kopioida, se ei jostain syystä toimi suoraan.

    VastaaPoista
  5. Moi. Mukavaa luettavaa pimeinä talvipäivinä. olen kerran melonnut kajakilla mutta kanootilla en koskaan, mutta nyt sellaisesta haaveilen. Laitteen ulkonäkö on mulle yksi merkittävä tekijä ja kun olen noiden puupaattien kanssa touhunnut niin ensi ajatus oli rakentaa puusta. Nyt kun olen hieman tuota teoriaa ja muiden kokemuksia lukenut niin olen tullut siihen ajatukseen että pitänee aloittaa vuokrakanootilla ja sitten tehdä päätös. Kiitos hienosta blokista

    VastaaPoista

Kiitos kommentista. Vastaan, kunhan huomaan kommentin. Jos on kiire, laita email suoraan tai vaikka Facebookin kautta mulle.