2023/02/17

Ernest Henry Shackleton syntyi Vene-messujen aikaan, keskiviikkona 15. helmikuuta 149 vuotta sitten

Vene 23 Båt -messujen mainoskuva

Shackletonin jokainen retki alkoi purjehtien. Shackleton palasi jokaiselta retkeltään purjehtien. Shackleton on minun esikuvani.
Minne lähdenkin, matkan päätepiste on koti.

Ursuitin paukkuliivit, jossa rintapuolella kiinnikeitä varusteille
Ursuitin osasto, yleiskuva
Ursuitin kuivapuvun nahkainen hihamerkki. Taustalla messuvieraita osastolla.
Ursuitin osastolla mietittiin, kuinka vesillä ja jäillä liikkuvat vastahankaiset saataisiin houkuteltua selviämään vesiltä elossa.
 
WElhonpesän rotomold kajakki- ja kanoottiuutuuksia
Welhonpesän osaston kanoottiteline, kanootteja ja kajakkeja.
Rotomold kajakin kansi, suomessa valmistettu ja Suomi meloo -tarrat
Punainen rotomold -kajakki Proton
Vihreä kanootin kylki Upper Canada, www.welhonpesa.fi
Rotomold-kanootti messuosaston lattialla.

Arctic Watersportin QR koodi

Welhonpesän kainaloon on syntynyt uusi yhtiö. Ari Holmi on aloittanut suomalaisten Rotomold -tekniikalla valmistettujen kanoottien tuotannon. Upper Canadan muotti on hankittu Kanadasta ja muuta mallit, kajakit ja kanootit, on Arin suunnittelemia. Valumuotit on teetetty Englannissa, Suomessa ei ole muoteille valmistajaa.

Klaukkalassa syntyy kotimaisia, edullisia peruskanootteja ja kajakkeja.

Tuotannossa raaka-aineen kierrätys on mahdollista. Jos valettu tuote ei ole täydellinen, niin se voidaan rouhia uudelleen materiaaliksi ja käyttää sandwich-rakenteen sisimmässä kerroksessa.

Sen tuntee miellyttävänä karheutena muuten niin sileissä kanootin ja kajakin pinnoissa.
 
Hokka Oy:n loistekeltaisia ja loisteoranssisia lasten liivejä.
 
Kellutaan pehmeästi. Hokan liivit käyvät melontaretkellä vaikka tyynystä.
 
Melavalmistaja Lahnan osasto,
Lahnan grönlantilaismeloja. Taustalla kuva Grönlannin lumisista vuorenhuipuista.
 
Lahna on vakiokohde. Jari Saario ei taida meloa Atlantilla Lahnan airoilla, mutta monta kovaa soutajaa ja melojaa Lahna liikuttaa. Lahnan osin käsityönä tehty grönlantilaismela on melko varmasti markkinoiden kevein. 
Lahnan melat ja airot löytyvät Hokan naapurista
 
Selfie, 300 hp perämoottori olan takana.
Selfie, iso valkoinen perämoottori olan takana.
Koitan aina löytää Vene-messujen isoimman perämoottorin. Otin selfien 300 -heppasen koneen edessä. Ohi kulki vanhempi herra, jolle kerroin, mitä olen tekemässä.
"Mercuryn osastolla ne on"
Joo, löytyi 500 hp v12 ja vielä kuusisatanen, mutta se oli sisäperä, sitä ei lasketa.
Nämä osastot löytyy, kun vaan kävelee kohti purjeveneitä. :)

Poseeraan Madeiran matkojen myyjän vieressä.
Olin kävellä Madeiran ohi. Olen ollut Madeiralla muutaman kerran, mutta en ole sinne purjehtinut, vaikka se on aika lähellä Azoreita.
Hyvät muistot pysäyttivät minut tälle osastolle. Minulle tarjottiin viikon majoitus voucheria ***** Savoy Palace -hotelliin.
 
Olimme vaimoni Riitan kanssa puhuneet, että Riitta haluaisi joskus mennä keväällä Madeiralle kukkia ja kasveja katselemaan.
 
Ostin saman tien viikon.
 
Kun tulin kotiin, sanoin, että olen tehnyt tuhlungin.
"Ostitko kanootin!?"
"Ostin ***** majoituksen Madeiralta meille molemmille"
"Siis minkä kanootin ostit!!!?"

No, nyt matka on varattu.
Madeira löytyy osastolta 7f100


Kaislavene
Kaislavene, kapuea, korkea valkoinen purje
IHmiset katselevat kaislavenettä. Masto on tuettu kahdella ohuella riuulla.
Thor Heyerdahlin Kon-Tiki on varmasti monen vesillä liikkujan seikkailuiden esikuva. Kari ”Ruffe” Nurmi on jo pitkään jakanut pyyteettömästi purjehduksen unelmaa. Nyt hän on tehnyt kaislaveneen, jolla hän on jo purjehtinut Suomenlahden poikki. 
 
Maalaus, Ilmari Kopernikus
Menen Vene-messuille vielä uudelleen. Jos ei muuta, niin silloin voin viettää Nikolai Kopernikuksen syntymäpäivää. Ilman Kopernikuksen ideoita olisin minä ja moni muu pudonnut valtameren reunalta litteän maan väärälle puolelle.


 
Allekirjoituskuva: lihaksikas käsi nyrkki pystyssä ja nyrkissä yksilapainen kanoottimela. Kuva on linkki blogin etusivulle.

Off-Road -melonnan äänenkannattaja. 

 

2023/01/14

Nakukanoottikuvan tarina

Paljon pieniä melonta-aiheisia kuvaruutuja. Kuvaa hieman kallistettu.

    

Kajakkimelojien salaliitto!   
 
Nakukanoottikuva syntyi, kun joku kirjoitti sfnet.melonta -keskustelupalstalle, että Meloja -lehti on suuntautunut pelkästään kajakkeihin. Salaliitto!

En uskonut salaliittoon. Tuli mieleeni, että kukaan ei vaan kirjoita inkkarijuttuja Melojaan. 

Lehtijutut ovat suuritöisiä, mutta kysyin Melojan päätoimittajalta, Ilkka Pitkäseltä, että kelpaisiko pieni kanoottikuva ja kuvateksti. Kelpasihan se. Nakukanootti syntyi.

Tein kymmenen vuoden aikana näitä kuvajuttuja tasan 49 kappaletta. Kunnon päätoimittajana Ilkka ei puuttunut valintoihin tai teksteihin. Oli hieno projekti.

Moni kuvista on edelleen ajankohtainen tai ainakin kuvaa omaa aikaansa. Julkaisen näitä uudelleen vanhimmasta uusimpaan tänne blogiin syntykommenttien kera. 

Kuvissa on alt-tekstinä kuvailutulkkaus.

 49 

Kuvassa 7x7 samankokoista kuvaruutua, jokaisessa ruudussa on Meloja-lehdessä julkaistu Nakukanoottikuva. Kuvateksinä on 49 yhteistä retkeä, naukkanotisti kiittää. Ja alla valokuvaajien nimilista. Kuvaa klikkaamalla pääset vuoden 2003 kuviin.



Meloja-lehti uudistui, kun Melonta- ja Soutuliitot yhdistyivät ja samalla yhdistettiin Meloja- ja Airo -lehdet. Lehden ympärillä oli kaikenlaista kohinaa, niin kuin koko yhdistymisen ympärillä.

Olin silloin Melojan toimituskunnassa ja toimitukselle tuli lukijapalaute, jossa Nakukanoottikuvaa pidettiin turhakkeena muuten asiallisessa lehdessä. Ajattelin, että tässä myllerryksessä on hyvä hetki päästää Nakukanotisti eläkkeelle.

Kun tein tämän viimeisen kuvan, niin hämmästyin itsekin, että niitä oli kertynyt näin paljon. 
 
Vuoden 2003 Nakukanoottikuvat

Klikkaamalla alla olevaa vuosilukua pääset eri vuosien kuviin .

 2003      2004      2005 
 
 2006      2007      2008 

 2009      2010      2011  

 2012 


Allekirjoituskuva: lihaksikas käsi nyrkki pystyssä ja nyrkissä yksilapainen kanoottimela. Kuva on linkki blogin etusivulle.

Off-Road -melonnan äänenkannattaja. 

2022/11/30

Elisaaren itsenäisyyspäivänä – ehkä

Nämä kelit talven kynnyksellä viehättävät minua. Luonto sanelee ehdot. 

Ja jos hyvin käy, luonto palkitsee. Itsenäisyyspäivän viettoa pari vuotta sitten.

 


Nyt on aika hilkulla. Veikkaan, että Ramsinsalmi menee jäähän. Ilmatieteenlaitoksen meriveden lämpöennuste lupaa perjantaiksi avomeren reunalle, Bågaskäriin nollaa. Perjantaina 2.12. katsotaan, mitä ennuste lupaa itsenäisyyspäivän aatoksi. 

Linkki merisään karttasivuun. Oikeasta reunasta voi valita, mitä tietoja haluaa. https://www.ilmatieteenlaitos.fi/merisaa-ja-itameri

Jos on vähänkin epäilystä, että salmi on auki, niin ajan sinne lauantaina 3.12. ja kerron. Yhtenä vuonna mennessä sai melan jäähän pystyyn, mutta sää lämpeni ja päästiin melomaan.

Tässä linkkejä edellisiin Elisaaren kirjoituksiin.

https://off-road-paddler.blogspot.com/2014/11/avoin-kutsu-itsenaisyyspaivan-melontaan.html 

https://off-road-paddler.blogspot.com/2020/11/lahde-elisaareen-itsenaisyyspaivan.html

https://off-road-paddler.blogspot.com/2020/12/elisaaren-houkutus.html

Ajo-ohje Elisaaren parkkipaikalle. Autoa ei kannata jättää ihan rantaan, että paikalliset pääsee vesille. Ohje löytyy hakusanalla Elisaari.

https://goo.gl/maps/ycLo2dkokLwuovfc7 

Off-Road -melonnan äänenkannattaja. 

2022/09/19

Vänö - pieni suuri saari

Vänön saarella tiivistyy minulle tarina toisensa perään. Bärsskärin melontaretken jälkeen (Linkki blogijuttuun >>>) meillä on Timon kanssa hieno mahdollisuus tutustua Vänön saaren vähän perusteellisemmin.

Vänön satamassa on kalliolla kookas, valokuvauksellinen veneen runko. Vasta kotona huomaan, että olen kuvannut kalevalaisen purren. Sehän on kuin Akseli Gallen-Kallelan öljyvärimaalaus, Purren valitus vuodelta 1907. Maalauksessa soturi muistelee menneitä lahonneen purtensa äärellä ja katselee poispäin lentävää kurkiauraa.

 

Vänön laituri on saarielämän keskus. Yksi mies pakkaa yhteysalus Strellan tuomia uuden saunan kattolautoja hänen dalmatialaisensa tarkassa valvonnassa. Huviveneilijän pikkutyttö tulee ostaman jäätelöä perheen laivakoiran kanssa. Istun Strandhuggetin terassilla ja kuuntelen naapuripöytien kepeitä juttuja. Parissakin pöydässä aistin selvästi ensimmäisen huurteisen keventävän tunnelman, kun edellinen ilta ollut pitkä ja kostea.


Täyden palvelun Strandhugget tarjoaa jokaiselle jotakin ja kaikille ystävällisesti på båda språk.

 

Vierasvenelaiturilla ihastelen hienoa puuvenettä. Jututan myös pariskuntaa, jolla on alkuperäinen Finn Express -purjevene. Vene kiinnittää huomiotani siksi, että se oli 80-luvun alussa kuuma uutuus. Sain silloin tehdä tästä hyvin toimivasta retkiveneestä esitteen. Veneen suunnittelija on Ron Holland, joka on piirtänyt myös Swan 441-veneen, jossa olin useana vuonna avomerikilpailussa miehistössä. Tapasin Ron Hollandin Sardiniassa Swan Cupissa 2000-luvun alussa.

 

Hauskat ja vilpittömän ystävälliset kyltit opastavat vieraat saaren uumeniin. Opasteiden ilme hakkaa mennen tullen graafisen designin. Viestit ovat selkeitä ja helppolukuisia.

Vänön saarella asuu ympärivuotisesti enemmän lampaita kuin ihmisiä.

Marika ja Joakim Modigin suomenlampaat pitävät saaren ja muutaman lähisaaren kasvuston kurissa ja maiseman avonaisena. Joka kevät syntyy 80 karitsaa. Lampaat laiduntavat Vänössä ja lähisaarilla kesän. Marika keritsee pöröiset lampaat ja kehräyttää villat langoiksi manner-Suomessa. Omien lampaiden villan tuotanto ei kuitenkaan riitä, vaan tarjolla on myös muita Marikan värjäämiä lankoja. https://www.kera.fi/.

Timo ehdottaa, että melomme tutustumaan Vänön saaren uimarantaan ja sen läheisyydessä olevaan Vänön kappeliin. Myös hiekkarannan tunnelmallinen puusee, josta voi rauhassa ihailla vehreätä merimaisemaa, houkuttelee.

Rantakalliolla on joku hauska tyyppi. Siellä punnertaa nuori mies. Hän tekee pitkän setin venyttely- ja voimailuliikkeitä. Olisikohan maratoonari tai ultrajuoksija, arvelen. Mies näkyy polvillaan kanootti -kuvan yläreunassa.

Rannasta on lyhyt kävely Vänön kappelille. Se on yksinkertainen tumma puurakennus, jonka katonharjalla on risti. Kappelin synnystä on erilaisia tarinoita. Yhden kertomuksen mukaan saarelle pelastunut kapteenin puoliso olisi kiitollisuudesta pystyttänyt kappelin. Toisen, tunnetumman kertomuksen mukaan sen rakensi kippari Klas, joka ajoi karille Kappelinniemen eteläpuolella. Osoittaakseen kiitollisuuttaan henkiin jäämisestään, hän pystytti kappelin "Kappalsuddenille". Oli miten oli, niin alkuperäinen Vänön kappeli oli vanha, se mainitaan kirkonkirjoissa ensimmäisen kerran vuonna 1680.

Alkuperäinen kappeli lahosi ja kerrotaan, että joku innokas kulottaja poltti kappelin jäänteet 1800-luvun puolivälissä.

Tämä nykyinen rakennus on vuodelta 1974, jolloin Kemiön Rotaryt päättivät rakentaa rukoushuoneen uudelleen. Seuraavana vuonna rakennustalkoissa oli 28 nuorta Finlandia Camp -75 –leiriläisiä yhdestätoista maasta.

Miehinen kaljuunan keulakuva hallitsee tilaa kappelin oven yläpuolelta. Keulakuva esittää mahdollisesti englannin kuningas Alfredia. Keulakuva löytyi Vänön vesille 1854 uponneesta fregatti Alfredista 1970-luvulla. 

 

Kappelin kolmimastoisen votiivilaivan on valmistanut Johannes Rousku Dragsfjärdistä. 

Tunnelmoimme Timon kanssa pitkään kappelissa. Yllättäen sisään tulee turistipariskunta. Mehän emme Timon kanssa ole turisteja, me olemme paikkoja tutkivia melojia. Se on ihan eri asia.

Nyökkään tervehdyksen tulijoille. Olen heille ilmaa, mikään ei värähdä heidän kasvoillaan. – Ulkomaalaisia, ajattelen, enkä yritä sen enempää kontaktia. Aika pian pariskunta kolistelee ulos ja rauha palaa kappeliin.

En ole uskonnollinen, mutta kuulun kyllä kirkkoon. Käyn kirkoissa katselemassa ja kokemassa tilaa. 

Jossain valtavassa katedraalissa tuntuu välillä siltä, että ovatko ihmiset rakentaneet sen siksi, että rukoukset nousisivat tehokkaammin taivaita kohti.

Vänön pienen kappelin hämärässä minusta tuntuu siltä, että täältä yhteys ylöspäin nousee kuin nuotion savu, pystysuorana haikuna.

Seinän virsitaulussa on kesän kunniaksi numero 535. Suomenruotsalaisessa virsikirjassa se on Suvivirren numero. Den blomstertid nu kommer.

Palatessamme hiekkarannalle, turistipariskunnan rouva tulee vastaamme huusin suunnasta. Rouva valittaa miehelleen huussista. Kuulen, että he puhuvat suomea. He kulkevat ohitsemme kohti satamaa eivätkä vieläkään tervehdi.

Luen tätä vajaa kuin egyptologi hieroglyyfejä. Ostaisin koska tahansa tuosta lokki-kala –tunnuksesta tehdyn Vänö-T-paidan.

Kulturhuset, lukee kivinavetan näköisen rakennuksen oven pielessä. Ovi on auki ja menemme sisään. Täällä ei enää näytä eikä tuoksu navetalta, valtava tila on auki kattoa myöten. Navetan kivijalka on muurattu erikoisista kivistä. Ne ovat Taalintehtaan rautaruukin kuonakiveä. Kiviä käytettiin saaristossa rakennuskivinä. Ruukki perustettiin vuonna 1686 ja se oli toiminnassa vielä vuonna 2012.

Kulttuuritalon vintille vievät jyrkät portaat, mutta ensin kurkistan avaraan huoneeseen portaiden vieressä. Jos täällä, paksujen kattoparrujen alla, ei kokoonnuta tärkeisiin, niin sitten ei missään.

Kiipeämme Timon kanssa vintille, jossa on kahdet kangaspuut. Toisessa on keskeneräinen räsymatto. Istun jakkaralle ja pujotan mattoon muutaman kerroksen. Timo ottaa minusta kuvan.

Seinän vieressä huomioni kiinnittyy punaisen ilmapallon pienoismalliin. Nappaan siitä kuvan muistoksi. Mieleen tulee hatara muistikuva, että Saaristomerelle olisi 1800-luvun lopulla tullut joku ruotsalainen vetypallolla.

Asia jää kiertämään mielessäni. Kun palaan Rööperiin, alan kaivella vetypallon tarinaa.

Otan yhteyttä Vänö Vännerin Facebook -sivulle, FB linkki >>> 

Vänö Vänner on Vänön saaren tietokeskus, sieltä löytyy tiedot, kuinka saarelle pääsee, jos ei halua meloa sinne: linkki täällä >>>

Punaisen pallon tekijä löytyykin Facebookin kautta. Eelin Hoffström-Çağıranin häiden teema oli matkailu ja hän teki tämän pallon yhdeksi häiden koristeeksi. Hän hämmästyi itsekin, että pallo on vielä tallessa ja löytyi.

Kuva Nils Strinberg

Alan kaivella vetypallon haaksirikon tarinaa. Yksi tarina löytyy Benedict Zilliacuksen kirjasta Utöar, kirja on käännetty suomeksi nimellä Ulkosaaristossa. Tukholmalainen patenttivirkailija S. A. Andrée haaksirikkoutui 19. lokakuuta 1893 pienelle Eskörnin saarelle. Saaren nykyinen nimi on Äskören.

Andrée oli kovan onnen seikkailija. Hänen tarkoituksensa oli esitellä vetypallolla lentämistä Tukholman rahvaalle. Tuuli teki tepposet ja pienen lenkin sijaan pallo ajautui Ahvenanmerelle. Andrée oli pukeutunut frakkiin ja eväänä oli lähinnä pullo konjakkia. Vedyn nostovoima alkoi hiipua ja lopulta pallo ja kori raahautuivat merta pitkin ohi asutun Brunskärin saaren. Rannalla oli piika, joka kuuli, kun Andrée sanoi riikinruotsiksi ”Det går klart för land.” Piika juoksi kauhistuneena talolle ja sanoi, että maailmanloppu tulee, pilvet puhuvat!

Seuraavana päivänä isäntä Edvard oli varma, että joku alus oli pimeässä haaksirikkoutunut ja lähti lähisaariin katsomaan, löytyykö mitään. Äskörenin rannalla hän näki miehen huitovan huomiota märässä frakissa. Edvard kysyi mieheltä, mitä hän täällä tekee? ”No se pirulainen jatkoi matkaa”, vastasi Andrée.

S. A. Andrée joutui viisi vuotta myöhemmin toiseenkin haaksirikkoon. Tämä teki hänestä yhden kuuluisista ruotsalaisista tutkimusmatkailijoista.

Saariston mystiset tarinat houkuttelevat ja päätän tehdä seuraavan melontaretkeni tuonne Äskörenille.

Klikkaa kuvaa tai tekstilinkkiä
Tästä pääset blogijuttuun,
jossa kerron, melonnastamme 
Vänön avomeren puoleisessa saaristossa >>>.


 

Off-Road -melonnan äänenkannattaja.



2022/08/17

Koemelontoja Porvoon mitalla

Ruovikossa suhisee. Sukulaisten korkea mela.

Lapsenlapseni asuu Porvoossa ja halusin viedä hänet isänsä kanssa vesille. Kysyin ja sain luvan käyttää Kanotklubben Wikingin tukikohtaa Porvoonjoella.Pienellä paikkakunnalla sana kiertää ja minuun otti yhteyttä Mats Vuorenjuuri. Hän kertoi tehneensä kanootin ja toivoi että olisin koemelonut sitä ja antanut kommentteja.

Odotin jotain omatekemää pullukkaa, josta pitäisi puhua kauniisti. Kun kaarsin Wikingin parkkipaikalle, oli siellä auton katolla sulavalinjainen, vihreä kanootti. Auton ovessa luki Nordic Craft. Silloin muistin, että olin Lauttasaaressa, edellisessä Uivassa venenäyttelyssä ihastellut porvoolaispoikien tekemiä puisia, pieniä purje- ja soutuveneitä.


Ei ollut pullukka. Kanootti on huolellista käsityötä ja kaiken lisäksi tuntui kevyeltä, kun kannoimme sen laiturille. Kanootti, Frelsi Tveir, on kaksikko. Mats ehdottaa, että melon etupenkiltä väärin päin, koska runko on symmetrinen, ja hänellä on antaa vesitankki keulaan tasapainottamaan menoa.

Minulla on mukana oma ethafoam solumuovilevystä tekemäni satulajakkara polviasennossa melontaan. Saan sen sijoitettua keskelle venettä ja tarvittaessa vielä lähelle parrasta. Silloin voin meloa toinen parras liki vesirajassa. 

Nordic Craft on mukana Lauttasaaressa, Uivassa venenäyttelyssä  18.-21.8

 

Tämä yksilö oli jo myyty. Ostajapariskunta halusi luotettavan ja hyväkulkuisen kanootin. Frelsi Tveir on islantia. Frelsi on vapaus, Tveir kaksikko.


Frelsissä on jotain ikiaikaista tunnelmaa. Olen itse hakenut kanooteissani nopeutta, keveyttä ja helppokulkuisuutta. Frelsi rauhoitti minut ymmärtämään, että on muunkinlaista melontaa. Rauhallista, äänetöntä ja helposti lipuvaa maisemien kokemista.
 

Kanootista näki, että sen on tehnyt venepuuseppä. Hienosti valitut materiaalit ja tinkimätön työn laatu.

Melonnan jälkeen keskustelimme Matsin kanssa pitkään kanootin filosfiasta. Koitin antaa hyviä kommentteja kanootin kehittämiseen.

Kanootin ostaja saa uskomattoman sielukkaan tuotteen. 

Tulee mieleen, että Sulkavan soutujen kannattaisi vähän keventää sääntöjä, niin Suomeen alkaisi tulla hienoja, nopeita puuveneitä. 

Odotan innolla seuraavia versioita.

 

Koemelonnat jatkuivat. Pääsin kokeilemaan Katjan Novacraftia, jonka tumma sisusta teki minuun vaikutuksen. MArkku taas lähti vesille minun Northstar Trilliumilla. Tarjolla oli myös Wikingin uutuus, Kolibri.

Katja ja Markku pääsivät kokeilemaan minun Kolibri XL -uutuutta. Yllätyin, kuinka hyviä solo-tekniikoita molemmat hallitsivat. En tultu kysyneeksi, kenen opissa ovat olleet. Hienoa avokanoottikulttuuria Wikingissä!


Sade lakkasi ja perhekin pääsi vesille. 
Kiitos Wikingit vieraanvaraisuudesta.

 

Off-Road -melonnan äänenkannattaja.