2015/02/22

Melontahamppareiden juhlaa Vene-messuilla.


Tuttuja kanoottikauppiaita oli messuilla Welhonpesä ja North-West Import.

 Hamppareiden juhlaa Vene-messuilla.

Tällä kertaa katselin messuja Hamppareiden silmin. North-West Import ja Welhonpesä tarvitsivat osastojensa lähellä olevalla altaalle melontaesityksiä. Hevossaaren hampparit ottivat haasteen vastaan ja talkoilivat erilaisilla kalustoilla melontaa edistäen.
Welhonpesän maailmanuutuus: suomalainen C1 -kanootti.
Kiitos Jussi Pulkkiselle kuvasta.
Esiinnyimme altaalla puolen tunnin sessioissa kaikkineen toistakymmentä kertaa. Esittelimme sekä soolomelontaa että kaksikon pyöritystä. Allas oli matala, puolisen metriä vettä. Ei siinä tehty eskimokäännöksiä. Vauhdikkaammat esitykset keräsivät altaan ympärille sankan joukon katselijoita, meidän esityksiä seurasi paljon pienempi porukka, uskon silti, että monelle jäi melonta ja kanootit mieleen.


Muotivärejäkin löytyi.
Melontaesityksissä kokeilin vielä suomalaisen Hokka Oy:n uusia melontaliivejä. Ryyniliivit jakavat mielipiteitä, turhaan. Minulla on ollut pitkään Hokan järeät kalastajaliivit. Jostain syystä puin ne viime kesänä pitkästä aikaa päälle ja tykästyin sen verran, että meloin niillä koko loppukesän.

Nyt minulla oli uutuusliivit, joissa vyötärönauha on erityistä kitkanauhaa, joka korvaa haarojen väliin tulevan nauhakiinnityksen. Lainasin liivit Helsingin melojien uimahallivuorolle. Hyppäsin altaaseen uimareiden lähtökorokkeelta ja hyvin uusi nauha toimi: liivit eivät nousseet korviin.

Viime syksynä alkutalven melonnoissa kaipasin tuulisilla keleillä Hokan liiveihin omaa huppua, nyt se on saatavana erikoistilauksesta myös melontaliiveihin. Samoin liiveihin voidaan neuloa kiinnikkeet reppumalliseen vesisäkkiin. Lisäksi liiviin saa tarvittaessa alataskut, joissa on fleecevuori käsien lämmittelyyn. Kännykkätasku on melontaliiveissä vakiona. Ja tietysti tehokas pilli on aina mukana.

Hokan liivien plussa on reilu lisäkellutus kaikissa malleissa. CE-luokitukset ylittyvät joka mallissa. Aallokossa kelluessa se on hyvä ominaisuus.

Hampparit ja kevyttäkin kevyempi Swift Keewaydin 15.

Entä kanootit?

Messujen uutuus oli ilman muuta Welhonpesän valmistama suomalainen soolokanootti. Kanootti on Ari Holmin idea ja käsialaa. Syksyllä kokeilimme protoa, tämä on nyt melottavuudeltaan valmis kanootti. 

North-West Importin osastolla oli silmiähivelevän kauniita WeNoNahin kanootteja. Esittelykuntoon vahattuja ja kiillotettuja kanootteja emme saaneet viedä altaaseen. Sen sijaan Klaus Vanamo toi meille Royalex –kaksikon, WeNoNah Aurora 16:n jota pyöritimme altaassa.


Harmiksemme tulimme naarmuttaneeksi sen Auroran pohjan täyteen hiusmaisia jälkiä. Messujen demo-altaalle mentiin huopapäällysteisen tasanteen kautta. Moni esiintyjä oli tuonut tasanteelle altaan ympärillä tunnelmanluojaksi tuotua rantahiekkaa. Hiekka oli imeytynyt huopaan niin, ettei sitä huomannut. Jäljet kanootin pohjassa kyllä sitten näkyivät. Harmi


Silmiin pisti North-Westin osastolla Skim kajakit. Kajakeista en juurikaan tiedä, mutta panin merkille näiden kajakkien kannen muotoilun: kannessa on alaspäin kovera putkimainen muoto, joka kuulemma jäykistää kantta ja tekee kajakista tukevan kolhuja vastaan.

Mitä muuta messuilla oli?

Hampparit poikkesivat Ursuitin osastolla hiplaamassa uutta kaksiosaista kuivapukua, jonka yläosan notkea kangas tekee siitä oivan varusteen melontaan.
Piti vähän paijata uutta
välikuivapukua.
Minä olen edelleen välikuivapukumelojia. Voipi olla, että keväällä lähtee uuden välipuvun tilaus erikoisvarustein.

Inkaristille polven kohdat saa olla vahvaa kangasta. Samoin jalkaterät voisi olla jotain sekä kestävää että vedenpitävää. Goretex on tässä kohtaa turha. Oleellista on, että jalkaterät pysyvät kuivana. Polviasennossa meloessa jalat lilluvat usein vedessä pitkiä aikoja, jolloin hyväkin goretex tuntuu alkavan tihkua vettä läpi.

Ursuit on tunnettu palvelevasta asenteesta, joten erikoistoiveet turvapuvun suhteen ovat mahdollisia.

Raahaajille uutuus!

Asiallinen rakenne, kuten aina.
Useat melojat retkeilevät seuduilla tai seuduille, joissa joutuu siirtämään varusteita kantamalla tai raahaamalla. Ortlieb esitteli messuilla uuden ison varustesäkkien kokoelman. Varustesäkeissä on Ortliebin omana tuoantona valmistatet pyörät ja niiden välinen metallivahvike. Säkit ovat pyöristä huolimatta yllättävän keveitä ja tietysti vesitiiviitä.


Huippulakattu puomi ja valtava purje.

Messuilla, purjevenesalin perällä oli kattoon ripustettu isoakin isompi valkoinen purje ja sen alapäässä puinen, lakkapintainen puomi. Purje ja puomi kuuluvat Kotkan puuvenekeskuksessa vuosia entisöitävänä ollevaan Blue Marlin –purjealukseen.


Blue Marlin. 12mR oli vuosina 1958 – 1988 maailman tunnetuimman purjehduskilpailun America’s Cup’in veneluokka. Veneen omistaa ja sen kunnostusta on rahoittanut Henrik Andersin.
1930-luvun maineikas venesuunnittelija englantilainen Charles E. Nicholson suunnitteli ja rakensi veneen bermudalaiselle Marion B.Carstairs’ille. Vene on yli 21 metriä pitkä ja sitä on kunnostettu pieteetillä miltei tuhoutuneesta raadosta purjehtivaksi kaunokaiseksi.

Hampparin hatunnosto, että löytyy henkilöitä, jotka haluavat rahoittaa tällaisia hankkeita.

Mitä jäin kaipaamaan?

Useampi kanoottikauppias olisi saanut tulla mukaan. Runsaus on kaikkien etu. Lisäksi jäin kaipaamaan laajempaa esittelyä meloista.
Mela olisi hyvä tuote kaupata messuilla. Kanootteja ei niin helposti heräte ostella, mutta mela tarttuu helposti melojan mukaan.
Melojan retkeilyvarusteita pitää mennä katsomaan Go Expo-messuille.






Off-Road -melonnan äänenkannattaja.