2024/07/16

Narusidosten oppia tyrskyrannalla. Bali 2/5

 Pohjoisessa ranta on avoin
ja tyrskyt sen mukaisia.
En pääse merelle, mutta rannalla tapahtuu.

Isot aallot murtuvat kivikkorantaan. Meri on kirkkaan sininen.

Visakha Sanurista oli puolen päivän ajo
saaren vuorten yli pohjoisrannalle.

 
Olen katsellut näitä kalastuveneitä ja pakko ihastella tapaa, jolla ne on koottu narusidoksilla kestämään sekä merenkäyntiä että rajuja rantautumisia.

Kaksiponttooninen, valkoinen kalastusalus, hämähäkin jalkoja muistuttavat kaarevat tuet kiinnittyvät sivuponttooneihin. Toisessa  kuvassa respan penkit ja kolmannessa kuvassa yksityiskohta ponttoonien tukipuun sidoksesta sinisellä nyörillä aluksen runkoon. Sidosnarua on monta kierrosta. Alus on sisäpuolelta maalattu siniseksi.

Hotellin reseptionin aulasta on suora näkymä venerantaan. Vähän kadehdin noita yhdestä puusta sahattuja penkkejä.
 
Puiden lehvästöjen alla on kolme kalastusalusta. Puniaset liput lepattavat tuulessa. Takana sininen meri. Alemmissa kuvissa sidoksien detaljikuvia. POntoonipuomien sidoksessa on kämmenen levyiset vihreä, keltainen ja punainen sidos. Väkipyörä, jolla alus taljataan ylös rantaan, on sekin sidottu nyöreillä kiinni betonisiin tolppiin.

Merenkulkija minussa ihastelee noita liitoksia. Meren kanssa on pakko olla joustava. Balin terveisinä käytän kanoottini penkin kiinnityksessä joustavia liitoksia, joko nippuliittimiä tai paracordia.
 
Alakuva: kanootin punottu säätöistuin, joka on tuettu partaan suuntaisiin puuaisoihin. Ylhäällä kaksi yksityiskohtaa penkin päätyjen sidoksista puuaisaan. Sidos on harmaata kevlarnarua, joka on pujoteltu penkin päätypaloihin porattuejn reikien kautta asian ympäri.

Klikkaa seuraavaan Bali 3/5 -tarinaan

Nuoli. LInkki seuraavaan kirjoitukseen.  



   Suomessa ei voisi näin
  korkealla myydä banaaneja.
  Haltin huippu on 1324 m ja
  tämä iloisen rouvan pitämä
  kyläkauppa on tulivuoren 
  rinteellä 1400 metrin 
  korkeudessa. >>>

Korppi-tunnus ja sen alla Off Road Paddler, Paddler punaisella ja sen alla teksti Sinne päin.




 
 

2024/05/16

Talvipakolaisena Balilla oma kanootti mukana 1/5

Bali on matkakohteena lämmin,
ystävällinen, turvallinen ja edullinen.
Myös melojalle.

Kanootin kaeulaosa halkaisee viidakkojoen maiseman. Kuvattu melojan kohdalta eteenpäin.

Pakboat Balian-joella. Balian Hideaway - River Hut.
Klikkaamalla blogin kuvia näet ne suurempana Google-kuvissa.

Bali on kahdeksan astetta päiväntasaajan eteläpuolella. Päivän pituus on aika tasan 12 tuntia ja pimeys tulee hetkessä.

Aikaisemmilla reissuilla olemme Riitan kanssa oppineet, että Bali kannattaa kokea viikko kerrallaan. Olemme viikon yhdessä paikassa ja tutustumme sen ympäristöön. Sitten muutamme toisaalle.

Muutomatkalla poikkeamme meitä kiinnostaviin kohteisiin. Usein kiinnostava kohde löytää meidät. Tutkimusmatkailu palkitsee.

Meloja ja punainen kanootti hotellihuoneen pihan uima-altaassa.
 
Pakboat Visakha Sanur -hotellin meidän huoneen uima-altaassa.


Balilla on vasemman puoleinen, kaaoottinen liikenne. Vuokramopolla liikkumiseen olemme liian tervejärkisiä. Käytämme paikallisia autoilijoita. Auto ja kuljettaja on halvempi kuin vuokra-auto.
 
Majapaikalla on tarjota joko oma auto ja kuljettaja tai sitten heillä on hyvä kontakti luotettavaan kuljettajaan. Kerromme henkilökunnalle, että tiedämme, mihin haluamme mennä. Emme toivo kuljettajalta valmiita vaihtoehtoja nähtävyyksistä tai ruokapaikoista. Näin toimien ongelmia ei ole ollut. Kuljettajat puhuvat englantia.

Balilainen temppeli rannassa. Kuvan keskellä Pakboatin keula.

Pakboat Danau Batur -kraaterijärvellä.
Pura Jati Segara -hindutemppeli.

Minulla on oma Pakboat matkassa, siksi valitsemme majapaikat läheltä vettä. Varaamme majapaikat itse. Se on vähän työlästä, mutta palkitsevaa.

Balille ei ole suoria lentoja. Finnairilla on ollut edullisia lentoja Singaporeen ja sieltä on suoria lentoja Balille. 

Aallonmurtajan suojassa balilainen kaksipontooninen kalastajavene poijussa. Kuvan alareunassa Pakboatin keula. Aaalonmurtajalla nuoripari ja aurinkokatos.

Pakboat Benoa -lahdella.
Bali Tropic Resort & Spa.

Ortliebin mustakeltainen kassi lentokentän liukuhihnalla suurten tavaroiden laatikossa. Seinällä lukee Special Paggage, Finnair ja toisessa valotaulussa Oversized Items.
 

Pakboat kulkee lisämatkatavarana. Painoraja on 30-32 kg ja hinta n. 100 € per lento. Ongelmia ei ole ollut, kunhan muistaa kentällä etsiä lisämatkatavaran painavien/suurien matkatavaroiden luukulta. Normi kuljetushihnalla se ei tule. 
 
 



Balin saaren kartta. Nuoli lentokentältä Visakha Sanur -majataloon

Lentokentältä on lyhyt taksimatka hotelliin.

      
Ennen merta on tunnelmallinen ja hiljainen mangrove-metsikkö. Kun Riitta kuvasi minua sillalta, hän näki pieniä alligaattoreita ja kilpikonnia. Minua eivät kiusanneet edes hyttyset.

Pihavalo valaisee Bakboatin betoniseinäisellä pihalla. Maa osin ruohikkoa.

Pakboat koottuna pihallamme. Aamulla henkilökunta hämmästyi ja hotellissa alkoi kiertää sana, että "They have a Boat!"  
 
Vehreän majatalon pihalla Pakboat on olkikattoisen rakennksen räystään alla suojassa. Kanootti on ylöasalaisin. Kuljetuskärryn pyörät sojottavat ylöspäin.

Aamiaisen jälkeen minulle osoitettiin suojaisa, varjoinen paikka kanootille. Sain sen kellautettua siihen kärryineen päivineen.

Tyyni kanavan pinta heijastaa puiden reunustamaa kanava. Violetti taivast heijastuu vedestä ja piirtää puiden silhuetit. Kuva on otettu kanavan ylittävältä sillalta.

Iltakävelyllä katselemme Riitan kanssa hienoa kanavaa, jonne olen menossa huomenna melomaan. Ei hyttysiä eikä muitakaan öttiäisiä.

Pakboat kuivalla maalla kanoottikärryyn lastattuna. Taustan puiston etualalla on yksi lukuisista pienistä uhripaikoista. IHmiset toivat näihin pieniä banaaninlehteen käärittyjä ropposia, joissa oli kasveja.

Saan puuhailla ja kärräillä kanoottiani kaikessa rauhassa. Ihmiset liikkuvat lähinnä mopoilla eivätkä vilkaisua enempää otta kontaktia. Takana on pieni uhripaikka.


Riitta seisoo hotellin aulassa. Matkalaukut ja Pakboatin kuljetuslaukku odottavat kyytiä.

Viikko vilahti tässä ystävällisessä paikassa. Odotamme kyytiä saaren pohjoisrannalle. 

Klikkaa seuraavaan Bali 2/5 -tarinaan

Nuoli. LInkki seuraavaan kirjoitukseen.  

   Rantatyrskyt ovat tämän
   paikan taustamusiikkia.
   Pitää miettiä, mihin
   pääsen melomaan >>>

Korppi-tunnus ja sen alla Off Road Paddler, Paddler punaisella ja sen alla teksti Sinne päin.

2024/03/23

Hakemisto - Yksilapaisia meloja - Index

 

Valkoinen kanootti ylösalaisin kuohuvassa koskessa. Kanootin alta kurottaa käsi ja seenä oleva mela.

Mela välittää voimani veteen.
Ja melan liike vedessä luo melonnan sielun minun suuntaan.

Minulla on meloessa aina mukana varamela turvana.
Valitsen melan retken ja fiiliksen mukaan.
 

Linkin kuvituskuva. Valkoinen kanootti ylösalaisin kuohuvassa koskessa. Kanootin alta kurottaa käsi ja seenä oleva mela.

Melan valinta >>>

Kun aloittelijan käteen lyödään lumilapion kokoinen alumiinivartinen mela. Ymmärtää hän tunnin parin päästä varmasti: "tämä ei ole minun lajini"

Linkin kuvituskuva.Ykislapaisia puumeloja meloja ristiin rastiin valkoisella taustalla.rastiin

Mikä on hyvä mela sinulle? >>>

Minulta kysytään usein apua melan valintaan.
Kokosin tähän omat melatiedon perusteet.
Toivottavasti tästä on apua.
?

Linkin kuvituskuva. Seinänvierus täynnä siihen nojaavia yksilapaisia puumeloja, joista osa on muovipusseissa,




Welhonpesän meloja
(juttu vuodelta 2014)
>>>

Kun halvin mela maksaa pari kymppiä ja yläpäässä pitää pulittaa satasia, niin tietysti herää kysymys, että saako lisärahalle vastinetta
?

Linkin kuvituskuva. Kuusi kuvaruutua, joissa jokaisessa istuu mien punaisessa kanootissa mela vedessä.

Opettavaiset melat.>>>
Kun mela tuntuu hyvältä, matka etenee maisemassa ja omassa mielessäni. Tässä on sankaritarinoita merkittävistä meloistani ja tunteista mela retkikaverina.

Linkin kuvituskuva. Punaruutupaitainen mies säätää puupuristimia.

Puumelaa synnyttämässä >>>
Olen elämäni ensimmäisestä melakurssista niin töpinöissä, että mieleni tulvii melatarinoita.


Linkin kuvituskuva. Höylänlastuja.


Melakuume pahenee >>>

Melan pitää olla sellainen,
ettei sitä kaupasta saa.

LInkin kuvituskuva. Kuvassa mies ja nainen työskentelevät puutyöverstaassa.

Koveralapainen mela >>>

"Anna ensimmäinen tekemäsi mela vihamiehelle, anna toinen mela ystävälle ja pidä kolmas itse."


Linkin kuvituskuva. Melan lavan muotoinen puuviilun kuva

Minkä puun valitset, kun haluat veistää itsellesi täydellisen melan? >>>

Materiaalilla on suuri merkitys sekä melan painoon, kestävyyteen että tuntumaan vedessä. 



Kahdesta puulajista liimaamalla synnytetty mela-aihio. 




Linkki Kanootteja -hakemistoon. Klikkaa kuvaa tai tekstiä >>>


Korppi-tunnus ja sen alla Off Road Paddler, Paddler punaisella ja sen alla teksti Sinne päin.

Hakemisto - Kanootteja - Index

Tässä on hakemisto kirjoituksiin, jotka liittyvät kanootteihin.
Minulla on ollut omia kanootteja 21 kpl ja jokaisella
olen melonut sadoista tuhansiin kilometreihin. Tarinoita riittää.
Kuvat ja otsikot >>> toimivat linkkeinä.


Kanootin valinta 
>>>
Jos hyvä kanootti maksaa tonnin,
miksi siitä pitäisi maksaa kolme tonnia?
Tai kuusi?


Kanootin varustelu 
>>>

Kanoottia kannattaa tuunata.
Kanootti ei ole valmis, kun sen kaupasta hakee.

 



Kanoottien sprinttitesti >>>

Haimme Welhonpesästä joukon hyvin eri tyyppisiä ja -hintaisia kanootteja, joita halusimme vertailla keskenään. Kaksikoita ja yksiköitä pitkin hintahaitaria. 


Northstar kanootit munaskuita myöten. >>>

Minulla on ollut useita Northstarin - entisen Bellin kanootteja. Olen ollut niihin tyytyväinen ja siksi tein tämän kirjoituksen.

Minulla on ollut hyvä onni olla mukana uuden kanootin synnyssä. Eikä mikä tahansa kanootti. Kanootti on ensimmäinen suomalainen sarjavalmistukseen suunniteltu yksin melottava avokanootti, lyhyesti C1.

I was lucky to be part of a birth of a new canoe. And not just any canoe. This is the first ever production model C1 canoe made in Finland.

Tyynessä sireenin tuoksuisessa illassa,
viereeni liukuu nainen vihreässä kajakissa.
– Onks toi sun vaimon kanootti?.


Welhonpesän Kolibri vastaa hyvin pitkälle toiveitani, nyt vertaan Trilliumia Kolibriin. Trillium on vähän kalliimpi, saako siitä rahalle vastinetta?

Olin menossa Marjaniemen melojien Pääkaupunkimelontaan. Se olisi tietysti oiva tilaisuus koemelontaan. Vartiosaaren kierto, tuuli 13 m/s puuskat 17 m/s.

”Tuosta pitäisi tehdä kaksikko” >>>

Mietin jo, kuinka Holmin Ari sahaa Kolibrin muotin palasiksi ja virittelee lisäpaloja hienon muodon jatkeeksi. Onneksi näin ei käynyt. Syntyi kokonaan uusi kanootti.


Koemeloin perhekanootin. >>>

Jos Onassiksella olisi ollut kanootti,
niin se olisi ollut tämä.

Frelsissä on jotain ikiaikaista tunnelmaa. Olen itse hakenut kanooteissani nopeutta, keveyttä ja helppokulkuisuutta. Frelsi rauhoitti minut ymmärtämään, että on muunkinlaista melontaa.

 

 

 

 

 Linkki Yksilapaisia -hakemistoon. Klikkaa kuvaa tai tekstiä >>>

Linkki melatarinoiden hakemistoon >>>

Korppi-tunnus ja sen alla Off Road Paddler, Paddler punaisella ja sen alla teksti Sinne päin.