2022/04/25

Vöhandumaraton - Taas! - Miksi?


Kiinalainen taiteilija Šeššu sanoi, että jos hän eläisi 140-vuotiaaksi, niin hänen jokainen siveltimen vetonsa olisi taidetta. Šeššu tiesi paikkansa.

Osaanko minä valita helppokulkuisia retkikanootteja? Osaanko valita melan, josta en saa rakkoja? Osaanko säätää kanootin penkin niin, että jaksan istua siinä puoli vuorokautta? Osaanko valita eväät ja juomiset, että jaksan meloa pitkään? Osaanko pukeutua niin, että tarkenee, vaikka hikoilee? Mitä voin tehdä etukäteen, meloa, kuntoilla, tankata? Osaanko meloa? Onko kuva omista melontakyvyistäni realistinen?


Kahdeksan Vöhandumelonnan jälkeen tiedän aika hyvin vastaukset noihin kahdeksaan kysymykseen. En silti usko, että olisin täydellinen meloja, vaikka eläisin 140 vuotiaaksi.

Toisaalta Vöhandun kaltaiset melonnat herättävät myös uusia kysymyksiä. Löydän joka kerta lisää kehitettävää omassa melonnassani. Ei tässä muuten olisi mitään järkeä. Ja ehkä ei olekaan.



Ruokahuolto toimi.

Kun joudun heräämään aikaisin, on minun vaikea syödä paljon. Matkalla söin  Tartossa reilun wienerleikkeen. Tein kotona jauhelihapastaa, jonka söin iltapalaksi. Aamulla jogurtti ja pekonia ja munaa. Se menee aina alas.

Eväsrasiassa oli valmiiksi paloiteltuna banaani, lauantaimakkaraa, Camembert-juustopaloja, lihapasteija, pähkinöitä ja rusinoita. Lisäksi mukana on juotava jogurtti ja termoskannussa lämmintä lihalientä.

En usko energiapatukoihin enkä energiajuomiin.

Melonnan aikana otan suullisen vettä joka puoles tunti ja napostelen jotain kerran tunnissa. Vöhandussa on kaksi voimalaitoksen ohitusta, joissa on tarjolla keittoa, suolakurkkuja, korvapuustin palasia ja lämmintä teetä.



Patojen ohitukset toimivat.

Ennakkokatselen aina pari paikkaa joelta. Yhden koskikynnyksen ja yhden myllypadon. Saan näistä aika hyvän kuvan joen vesitilanteesta. Nyt oli paljon vettä ja virtaama hyvä, normi +50 cm. Toisaalta kolme kynnystä hermostutti etukäteen. Niihin pitää osua liki sentilleen oikeaan kohtaan, että pääsen kuivana niistä ohi.



Kanootti toimi.

Olin varustanut Northstar Magickin tälle melonnalle. Se on nopea, siinä on säätöpenkki, joka auttaa loppujoen aukeilla, jos tuuli alkaa kiusata. Nyt koskipaikat olivat sen verran hankalia, että epäilin kykyäni selvitä niistä Magicillä. Kanootti pitää saada kynnyksen niskalla juuri oikeaan kohtaan, oikean vesipisaran päälle, että ei tule yllätyksiä. Teräväkeulaisena ja –peräisenä Magic on tähän säätöön liian jäykkä.

 

Onneksi oli lainannut Northstar Trilliumin ystäväni vaimolle ja he olivat perheen kanssa Virossa lomailemassa. Vaihdoin isot ilmasäkit Trilliumiin ja lähdin sillä matkaan. Trillium toimi, kuten olin toivonut. Oli hieno tunne, kun ohitin kynnykset sentin tarkkuudella juuri siitä, mistä piti.


Huolto toimi.

Kannustus, kantoapu ja tietoisuus siitä, että voi matkan varrella saada varusteita tarpeen mukaan. Esimerkiksi joen koskiosuuksille puin NRS:n jykevän koskiliivin, jos joutuisin uimasille kivikkoon. Muuten käytän Balticin vyöpaukkuliiviä. Se antaa yläkropan hengittää. Matkassa oli myös toinen tuplamutkamela, jos varsinainen mela olisi vaurioitunut. Koskiin minulla on Wernerin suoralapainen mela, joka kyllä kestää.


Melonta toimi tuskaisesti.

Sää oli keväisen lämmin pilvipouta. Keli oli juuri sopiva melontaan. Loppumatkasta idästä läheni sadepilvi, jonka sade ei osunut kohdalle, mutta puuskainen, navakka vastatuuli kiusasi useamman kilometrin.

En ole juurikaan ehtinyt tänä keväänä meloa, joten tekniikka tahtoi lipsua. Alakäsi nousi liian ylös, reidellä piti muistaa painaa eteenpäin, ja muutenkin mobilisoida vartalon kierrolla selän isot lihakset töihin.

Yhden uuden kuvion opin: Trilliumissa ei ollut mahdollisuutta käyttää reisihihnoja. Olen tottunut koskissa tukemaan niihin. Sama kuin kajakissa: polven tukeminen kanteen. Nyt alatuessa nostin polvea, mutta olin ihan oikeasti lipsauttaa itseni nurin. Siten keksin, että puristin polvet tiukasti partaisiin. Näin sain kroppani lukittua osaksi kanoottia ja tuet toimivat hyvin.


Toteutuiko tavoite?

Nyt olisi ollut hyvä virtaama tehdä oma nopeusennätys. Meni päinvastoin. Kun en ollut saanut kerättyä kilometrejä alle, muuttui tavoite, että pääsisin kunnialla perille. Runsas tunti tuli lisää aikaan. Tavallaan aika vähän, mutta viimeiset 11 kilometriä ennen Räpinää olivat kyllä yhtä tuskaa. Kilometrit tuntuivat venyvän ja venyvän. Viimeinen yhdeksän kilometriä maaliin meni taas helpommin.


Opit?

Vööpsussa, Vöhandun malissa tuli mieleen Gauja XXL. Olisin nyt pienen tauon jälkeen painunut pimeälle joelle melomaan seuraavan sata kilometriä ja sen jälkeen tulisi vielä kolmas sata kilometriä. Tämä antoi mittakaavaa 310 kilometrin suoritukselle Gaujalla.

Valmistautumiseni oli heikkoa, reilusti kilometrejä ennen Vöhandua helpottaa suoritusta merkittävästi. Samoin pitäisi lähteä Suomesta jo torstaina, että saisi lauantain vastaisen yön nukuttua kunnolla. Nyt meni autojen siirtoon ja joen ennakkokatseluun kaikaa niin, että pääsin nukkumaan vasta puolen yön jälkeen. Ja herätys oli aamulla klo 5.

Toisaalta oli hienoa päästä vesille kaikessa rauhassa ja ehdin hyvin meloa lähtölinjalle ennen ruuhkaa. Tällä kertaa ei ollut mahdollisuuksia omiin ennätyksiin, niin meloin Taluma-järven osuuden koko ajan joukon rannan puolella. En joutunut ryysiksiin, enkä kolareihin.

Mielenkiintoista oli, että lähdin liikkeelle sijalta 699 ja maalissa sijoitukseni oli 707. Omassa luokassani oli viisi kanoottia, tai kuusi, mutta yksi ei lähtenyt. Olin tietysti viimeinen, mutta neljäs meloi kymmenisen minuuttia nopeammin. Ero luokan kärkeen oli tunteja.


Miksi?

Ilman muuta kannattaa rohkaistua ja osallistua Vöhanduun. Se on kaikkineen hyväntuulinen ja hieno tapahtuma. Joen selvittää keskiverto-taidoilla. Ja mitalia pitää roikottaa kaulassa koko matka kotiin. Siitä kannattaa ja saa olla ylpeä.


Kiitos.

Emilia, Toni, Oona ja Sami olivat meidän kannustava huolto. Ja kiitos Timolle melontaseurasta.


Majoitus toimi. 

Majoitukseen löytyi viime hetkellä Bookingin kautta huoneisto Uma Kuup Guest Apartments. Oli vähän tuskaa, kun huoneisto oli kuudennessa kerroksessa ilman hissiä. Tilaa oli reilusti, jopa huoltomme nukkui kanssamme yhden yön. Komeat näköalat yli Vörun kaupungin.


Linkki GPS-seurantaan sportrec.eu/gps

 

Linkki tuloksiin:

http://nelson.racetecresults.com/results.aspx?CId=16267&RId=6157&EId=1&dt=0&so=1&st=xJjh8aUemfha%2fGBJWoaDuaX3WL4ZdrSeNRB8BSSZ323bGHEfjbnZjzvNKjLnPVYT


 Linkki aikaisempiin Vöhanduihin vuosilta 2013-2018

https://off-road-paddler.blogspot.com/p/vohandu-maraton-2016.html

 

Off-Road -melonnan äänenkannattaja