Kiersin Vene-messut
sillä mielellä, että
jos ostaisin, niin
mistä tekisin kaupat.
Kolibrin ostaisin ilman muuta. Tuossa näyttää olevan uusi materiaali. Hieno pintakuviointi ja materiaali vaikuttaa iskunkestävältä. Kolibrista on blogissani useita juttuja.
![Ursuit Oy Osasto Bloggari istuu punaisella Ursuitin logolla varustetun pöydän ääressä, päällään musta pelastuspuku, jossa on heijastimia ja keltainen huppu. Taustalla on hyllyillä erilaisia punaisia ja mustia Ursuitin vedenkestäviä varusteita.](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjcJfBshDdgIE7DkCGKcj_R25HLC6n5FH4KLi9taMxUjR-Iq__on1pmpwrJTwV22ynUNOz-sa6fgYT-6pPbZzCHChScH6r23DOyi-3CXP3jpvcGWJco-8XRhAsp7xwk3cFN2Gaa-aQXRu7e0HRJpXZcrt5QjK8WCiYO6BCYgtQ-ofjhYXPbnpMknP5QByKV/w640-h634/02%20Ursuit.png) |
Ursuit Oy, Osasto: 2c61 | Ursuit | Foto Jussi Laari |
Minulla on Ursuit MPS välikuivapuku, johon olen tyytyväinen, mutta haluan silti vielä päällikuivapuvun. Tämä Ursuit Easy on mun suosikki.
Koska olen risukeitinretkeilijä, niin vaaleat päällysvaatteet tuppaavat saamaan nokitahroja. Easyssa ne eivät näkyisi. Siitä huolimatta, jos joudun veden varaan, niin oranssi huppu loistaa kauas.
Avokanootilla meloessa hanskat kastuu pikkuhiljaa. Minulla on vaihtohanskoja reilusti matkassa. Olen aika ronkeli hanskojen suhteen, mutta nämä tuntuivat heti hyviltä käteen.
Helppo pukea ja kämmenpinta vaikutti ottavalta, mutta ei tahmealta. Vapaat sormenpäät on hyvä juttu, kun räplään kanootissa gepsiä tai kameraa.
![Purjehduksenopettajat Pory Bloggari seisoo veneilyopetukseen liittyvän ständin edessä ja hymyillen, vierelläni on veneilykouluttaja Rio Rajala. Meillä on käsissä esitteitä ja tabletti. Taustalla on suuri purjehdusaiheinen juliste, jossa lukee "Huviveneilijän navigointikokeet."](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgNadLpjQBjBAGagCSVhlK9cs9bc8DDUlR-JQ66I_rg79w5bMD6x0-2Dl87TCRW5SCfh9_EEhBOVsWcj10SuYtON5rxCEoJDHnPPxc9Bli8pEMk8RKEv-8cFl992fBH_qqjg9RzgapxkTVRbrxQGKZ3map-bCjhzoioOugM6kVE72IM-9l3AchLmxtPsX0i/w480-h640/04%20Pory.png) |
Purjehduksenopettajat PORY RY, Osasto: 7m152 | Purjehduskurssi | Foto: Pasi Nuutinen |
Olen purjehtijana itseoppinut, mutta Roin kanssa jutellessa tuli mieleen, että voisi olla hauska mennä valmiiseen pöytää. Mennä kerrankin purjehtimaan niin, ettei kenelläkään olisi mitään odotuksia taidoistani.
Mutta ihan oikeasti hyödyllinen asia tuli keskustelussamme esiin. Roin Sail Firstin nimessä on myös sanat Sea Lady Sailing. Jokaisen purjehtivan pariskunnan kannattaa kouluttaa myös vaimo täyspainoiseksi purjehtijaksi.
![WB Sails Bloggari kurkistaa hymyillen erilaisten purjemateriaalinäytteiden välistä. Näytteet ovat erilaisia läpinäkyviä ja kangasmaisia materiaaleja, joissa on vahvikkeita ja eri sävyjä.](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhW9xJPYWUwddPwbjqWo4bGWZprGUyCzsk1z-Qamkgi7ZaF6XlKHYo1WFbm1Pp2fg9xo7KwaHfvV6uCqfRd3xW9HI96QjisqQtmyZakPYh0mXNR0niXPTa4ihlZNnmo3mKfIgNbxoXrhjRDO-QFqz69fSTeO_sbvr7m4XdnZ9FKRpoLRnEmCJjuIagh9wy5/w398-h640/05%20WB-sails.png) |
WB-Sails Ltd Oy, Osasto: 7h140 | WB-sails |
Aina välillä haaveilen osallistumisesta purjekanoottien SM-kisoihin. Ihan ensimmäiseksi teettäisin purjeet Suomen parhaalla purjemaakarilla.
Ovat kuulemma tehneetkin muutamat purjekanoottipurjeet. Asiantuntemus huokui purjemestareista, oli hauska jutella.
Juttelin Helsingin kaupungin nihkeästä suhtautumisesta keveisiin laiturirakennelmiin uimareille ja melojille. Kerroin, kuinka Hevossaaren hampparit ovat ratkaisseet kevytrakenteisen laiturin tyypilliseen helsinkiläiseen kivikkorantaan.
Tämä on lähinnä teollisuusvakoilua. Tuossa on asiallisen näköinen sivukölien ja maston tuennan rakenne. Tuo Vendian materiaali on mielenkiintoista puuta. Kannattaa käydä koputtelemassa.
![Nordic Craft Bloggari poseeraa puisen perinneveneen vieressä, joka on varustettu punaisella purjeella. Taustalla näkyy vanhoja moottoreita esittelevä "Outboard Museum" -osasto.](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg-QLmdpx4OD6R8Q5bZJVN6h8pNTB7LzFiUht2WsWSZPo0AeiYDhNVA0bNlDKhEg-mVjnaTKEq0HG-NnKlXYc2VN69soJtObdUbdOsJS7LTZaHUynDEdAWBrqgP3SFzU330AOXJD9QWH02IRL6DzgMwyBQJ2OGLPOufFX-G5yjHS1wyi4fwmAAAl87b8vmO/w480-h640/07%20Nordic%20Craft.png) |
Nordic Craft, Osasto: 7b130 | Nordic Craft | Foto Mats Vuorenjuuri |
Olen ihastellut näitä Nordic Craftin veneitä ja on nautinto katsella purjehdusvideoita noista veneistä.
Näissä veneissä on hienon käsityön lisäksi muutama hieno oivallus ylläpidon kannalta: isoja, helposti käsiteltäviä pintoja perinteisiin limilaita veneisiin verrattuna.
Ja toinen etu, jos olet sisäpuolelta skrabannut puuvenettä, niin kaarien välit ja limilauta rakenne tekevät raaputtamisesta zeniläisen aivojumpan.
Nordic Craftin paateissa ei juurikaan ole kaaria ja siksi sisäpuolen pinnat ovat helposti hoidettavissa. Eikä tässä vielä kaikki: käytetty lakka kunnostetaan pyyhkimällä pinta karhunkielellä ja uusi lakka päälle.
Trallien alapuolisen pinnoituksen huoltoväli on n. 15 vuotta.
Ja viimein aukesi kukkaro! Ostin Puuveneveistäjiä tukevan arvan, voittona hieno Sommarvik -soutuvene airoineen kaikkineen. Hieno, tervan hajuinen osasto.
Oli pakko poseerata. Herttoniemen teollisuusalueella oli aikoinaan off-shore -paatti, jonka kuvioista oli loppunu rahat. Mun yksi ystävä ehdotti, että ostetaan toi pois. Saadaan varmaan halavalla.
Luvataan, että ajetaan Tukholmasta Stadiin alle 2 tuntia. Se on sen verran kova aika, että kyllä me saadaan kylkiin tarroja kaupaksi. Vene trailerilla Tukholmaan ja vesille. Ja sitten päätetään yhdessä, että nyt ei tartte kun pysyä elossa kaksi tuntia. Ja paakit pohjaan.
Tällä messukierroksella määrän korvasi näyttelyhenkilökunnan laatu. Paljon tuli nähtyä, mutta näissä kohdissa tuli jututettua mielenkiintoisia ihmisiä heidän tuotteistaan.